Nytt beskt P-piller

P-skivan pensioneras i tjänstemannaförslag.

P-skivan pensioneras i tjänstemannaförslag.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Ledare Gotlands Allehanda2018-10-24 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

När det infördes parkeringsavgifter ute vid Visborg där Regionens förvaltningar (och GA:s redaktion) huserar, så uppstod ett nytt fenomen. Omfattande men irreguljär parkering i omgivande områden, inklusive ett stort inslag av vad jag skulle beteckna som terrängparkering. Ett nytt beteende som, vad jag kunnat notera, ingen hittills gjort något för att beivra. Så att P-avgifter verkligen påverkar hur bilister agerar har Regionen ett närbeläget exempel på. Uppenbart är också att man får oönskade bieffekter som är andra än dem man tänkt sig.

Här på Visborg brukade parkeringsplatsen vara full, innan p-avgifterna. Väl full, faktiskt. Ibland fick man cirkulera lite, innan man hittade en plats.

När jag nu tittar ut genom fönstret så är den stora parkeringen långt ifrån halvfull klockan 14 en tisdageftermiddag. En och annan cyklar säkert istället, men desto fler bedriver en daglig jakt på alternativa närbelägna ställen att parkera bilen i närområdet där man kan komma undan fastighetsägarens avgift på fem kronor i timmen eller 250 kronor i månaden. Så även måttliga avgifter kan ha stor effekt.

Det är, tycker jag, typiskt att tjänstemannaförslaget till nya P-avgifter sorteras under rubriken ”besparingar” inför tekniska nämndens behandling. Det handlar inte om att styra dem som parkerar och om att stadens parkeringsplatser ska utnyttjas väl så att de tjänar både medborgare och näringsliv på ett bra sätt. Det handlar om Regionens och i synnerhet tekniska nämndens egen ekonomi. P-avgifter är vidare sannerligen ingen ”besparing” för medborgarna. Det är de som ska tvingas betala P-avgfiter för att nämnden ska få intäkter och slippa spara på annat.

Hur bra är det egentligen för Visby om nya P-avgifter driver arbetspendlare att hitta andra ställen att parkera som inte är avsedda för det? Hur bra är det om P-avgifter driver kunderna att överge den centrala handeln som redan har det tufft? Hur bra är det om tidigare väl nyttjade parkeringsplatser gapar tomma?

Hur vore det om Regionen äntligen kunde sluta fokusera på sin egen ekonomi, när P-avgifter och reglemente ska fastställas? Det är svårt nog ändå att skapa regler som tjänar boende, pendlare, företagare, kunder och besökare så att P-möjligheterna är både välutnyttjade och tillgängliga.