Nu är vi ute och cyklar

Elsparkcykel att hyra. För en tid.

Elsparkcykel att hyra. För en tid.

Foto: Kallestad, Gorm

Ledare Gotlands Allehanda2019-05-02 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Boris Johnson är numera mest känd som ledande Brexit-förespråkare, men när han var Londons osannolikt okammade borgmästare så var han gäst i bil-tv-programmet Top Gear där han talade sig varm för elbilar och deras utsläppsfria framfart.

– Boris, frågade programledaren Jeremy Clarkson menande, var kommer elen ifrån?

Den brittiska elproduktionen är ju inte precis i alla delar utsläppsfri.

Boris Johnson, med svårimiterad blandning av fräckhet och virrighet, svarade:

– Den kommer från vägguttaget.

Kul sagt. Men el kommer inte ursprungligen från vägguttaget. I Sverige kommer den i huvudsak från goda källor som vattenkraft och kärnkraft. I andra länder är elproduktionen allför ofta kolbaserad. Efter Fukushima fattade Tyskland ett besinningslöst beslut att fasa ut kärnkraften och den elproduktionen har i hög grad, trots allt tal om sol och vind, ersatts av just el från kolkraft. Ett dyrt, dåligt och smutsigt beslut.

Hur elen produceras får stor betydelse för hur man ska bedöma miljöeffekterna av olika typer av bilar. I en ny tysk studie, från Münchenbaserade ekonomiforskningsinstitutet Ifo, fann man att en dieselbil släpper ut mindre koldioxid än en ny dyr elbil. Detta sedan man tagit hänsyn till produktionen av elbilens batterier och till att produktionen av el i Tyskland till stor del sker med fossila bränslen som stenkol. I Tyskland så ökar man alltså utsläppen av koldioxid om det säljs en elbil istället för en dieselbil.

I Sverige kan en elbilsköpare få en supermiljöbilspremie på 60 000 kronor! Den som köper en bil som går på biogas kan få en premie på 10 000 kronor. Jag är kanske en part i målet eftersom jag själv kör gasbil, men jag kan inte låta bli att undra hur väl denna stora skillnad är motiverad, om man tar hänsyn till de resurser som går åt för att producera en elbil och dess batterier.

På tal om elfordon så rapporterar Dagens Industri att den förväntade livslängden för den marknadsledande elscootern är 40 dagar. Och på Stockholms gator står 2 000 elscootrar som kan hyras som ett alternativ till bilen eller kollektiv trafiken. Vilken fantastisk insats för miljön!