Mer Kaizen, mindre Oizan

Japanska bilarbetare bygger en vätgasdriven bränslecellsbil.

Japanska bilarbetare bygger en vätgasdriven bränslecellsbil.

Foto: Yuri Kageyama

Ledare Gotlands Allehanda2018-05-08 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Kaizen är ett begrepp som beskriver en attityd, en inställning. Kaizen är en ständig vilja till förändring och förbättring i liten skala, i det löpande arbetet. En ständigt pågående process.

Kaizen förknippas framför allt med Toyotas produktionssystem och är en starkt bidragande orsak till företagets framgångar. Sannolikt har det också hjälpt till att göra Toyotas bilar till de mest felfria i världen, eller näst intill.

Region Gotland tycks alltför ofta tillämpa en annan managementprincip, som vi skulle kunna kalla Oizan. Eller, med en mer svensk stavning, Ojsan.

Ojsan, vi glömde ansöka om riksintag för gymnasiets sjöfartsutbildning.

Ojsan, det blir extra pinsamt när ett privat företag hjälper oss att finansiera utbildningen genom att täcka upp för obesatta utbildningsplatser. Men kanske kan vi övertala hugade studenter att söka in på en helt annan utbildning så att de kan byta till sjöfartsutbildningen det andra året.

Ojsan, vi kan visst inte bygga en permanent gångbro till kryssningsturisterna eftersom vi glömt ändra detaljplanen.

Ojsan, vi glömde ansöka om byggbonusen och går miste om sex miljoner kronor.

Ojsan, vi glömde använda mäklare.

Ojsan, vi glömde använda öppen budgivning.

Ojsan, inte hade vi en aning om att våldsbenägna extremister kunde intressera sig för Almedalsveckan.

Ojsan, p-avgifterna. Ojsan, ojsan, ojsan, ojsan ojsan, ojsan.

För övrigt är Regionens nämnder – framför allt hälso- och sjukvårdsnämnden och socialnämnden – på nytt på väg att göra stora underskott. Ojsan, liksom.

Hur kommer det sig att även kända och ofta upprepade misstag återkommer år, efter år, efter år, efter år? Hur kan fastighetsförsäljningar och p-avgifter bli mer än decenniegamla tragikomiska snubbelföreställningar?

Hur vore det med lite mer Kaizen och lite mindre Ojsan? Hur vore det med lite mer ansvar och lite mindre låt-gå-mentalitet? Går-det-så-går-det är inte gångbart. Det-blir-som-det-blir blir inte bra. Och det-löser-sig löser sig verkligen inte alltid. Ibland – ja oftast – går det inte att göra om och göra rätt. Som med riksintaget för sjöfartsutbildningen. Det skeppet har seglat.