En bil är en usel finansiell placering. Ja, det finns för all del undantag. Entusiastbilar som kan gå upp i pris med stigande ålder. Men för den helt övervägande delen av fordonsflottan är värdeutvecklingen negativ. Med emfas. Beroende på vad du har för bil kan det röra sig om tiotusentals kronor varje år.
De är inte precis gratis att äga heller. Skatt, försäkring, drivmedel, reparationer, besiktning, tvätt och parkering. Med mera.
Det är stor skillnad mot exempelvis bostadsköp. Jag kalkylerade härförleden ut att om jag räknar in den förmodade värdeökningen så har jag bott gratis i min lägenhet sedan jag köpte den. I jämförelse med bostaden är bilen en förbrukningsvara.
Ändå tillhör bilar de absolut tyngsta investeringarna som svenska hushåll gör. Mellan åtta och nio av tio hushåll har en bil. Varför? Kan det finnas anledning att fråga en dag som i dag. Bilens dag.
Är det för nöjes skull? Det finns sådana bilar som skulle kunna kallas för leksaker för vuxna. Men de flesta bilarna är verktyg. Det är A och O att ha ett fortskaffningsmedel som kan ta dig, de dina och det du behöver från A till B. Och tillbaka.
Hur skulle dagens samhälle fungera utan bilen? Hur skulle vi ta oss till jobbet? Till sommarstugan? Till alla orter på fastlandet? Bara till Stockholm och en handfull andra orter är det lätt att ta sig med andra transportmedel. Från Visby, då alltså.
Hur skulle livet på landsbygden gestalta sig utan bilen? För hur många skulle det vara möjligt?
Någon kanske här skulle vilja inflika att urbaniseringen – flytten till städerna – i hög grad sammanfaller med privatbilismens utveckling.
Men för det första började urbaniseringen långt tidigare än så.
Och för det andra finns det ett brittiskt uttryck: Correlation does not imply causation.
Korrelation innebär inte ett orsakssamband. Bara för att två händelser sammanfaller i tiden innebär det inte att den ena orsakat den andra.
Hur skulle det gå om vi nu försökta backa bandet och stoppa urbaniseringen genom att stoppa privatbilismen? Finns det någon som inte tror att effekten skulle bli den omvända? Att stoppa bilismen skulle försvåra livet på landet och driva på urbaniseringen.
Det finns konstruktiva tankar i dag, om hur vi kan omstrukturera våra städer för att minska utrymmet för och behovet av bilismen. En del av detta tror jag kan vara bra för livet i staden. Men jag tror det kan bli ett dyrt misstag att utgå från att vi kan planera för städer med fler billösa hushåll. Det finns inte mycket som tyder på att vi kommer att börja välja bort bilen. Den är en alltför praktisk och frihetsskapande maskin för att många fler än i dag frivilligt ska göra det valet.
Det är en framkomligare väg att förändra bilen än att försöka stöpa om mänskligheten i en mindre bilburen form.
Och bilen förändras också. Själv kör jag en som drivs med biogas. Just nu älskar jag den inte så mycket, men det beror på ett (sannolikt dyrt) fel som inte med bränslet att göra. Funktionsmässigt är den precis som en bensindriven bil, förutom att det tar lite längre tid att tanka vid tankställen som är lite glest förekommande.
Tror du inte att bilen är för att stanna? Du har rätt! Den är här för att rulla.