Jaga bovar, inte likes

Uniformerad polis. Innan Twitter.

Uniformerad polis. Innan Twitter.

Foto: Östgöta Correspondenten

Ledare Gotlands Allehanda2019-08-26 06:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Poliser vill bli mer anonyma. I en skrivelse frÄn Polismyndigheten till justitiedepartementet uttrycks att polisanstÀllda kÀnner obehag inför att visa sitt tjÀnstekort, dÀr namn och personnummer framgÄr, vid ingripanden (SR Ekot, 23/8).

Samtidigt verkar mÄnga poliser inte ha nÄgra problem med att söka uppmÀrksamhet pÄ sociala medier i sin roll som statlig tjÀnsteman. Enskilda poliser sÄvÀl som lokalpolisomrÄden har konton dÀr bilder lÀggs ut. PÄ Facebook, Twitter och Instagram finns en hÄrfin grÀns mellan informationsgivning, debatterande och rent poserande.

Att Polisen finns representerad pÄ sociala medier Àr i grunden bra. DÀr kan information snabbt spridas till berörda och en kÀnsla av nÀrhet odlas. Kontona pÄ sociala medier kan Àven ha en uppmuntrande funktion internt. Att enskilda anstÀllda fÄr synas dÀr blir en vÀlförtjÀnt digital klapp pÄ axeln.

Men det Àr nÄgot som skaver. PÄ Twitter rullar en video frÄn skjutbanan. Det vinglas med vapnet, en kollega i bakgrunden gör segertecknet och sedan rusar en uniformerad polis ut pÄ banan och avlossar skott mot ett antal mÄl i snabb följd. PÄ Facebook syns en bild av en bredbent polis med bestÀmd blick som stÄr framför den mÄlade bilen. I den efterföljande texten redogörs för olika tips som har inkommit och ingripande som har gjorts under skiftet. PÄ en annan bild Àr det uppstÀllning med kulsprutepistol. En tredje visar en polis redo att vinka in bilar i en kontroll. Det Àr en kaxig bildsÀttning, som kontrasterar mot Polisens tidigare överdrivna önskan om att framstÄ som mjuk. Har pendeln nu svÀngt frÄn dialogpoliser till batonger?

I mÄnga av fallen Àr den enskilde polisen i centrum. Det verkar handla minst lika mycket om personlig fÄfÀnga som informationsgivning. Och det som gör att inlÀggen fÄr uppmÀrksamhet Àr i grunden att det Àr innehavaren av vÄldsmonopolet som Àr avsÀndare.

Att poliser delar med sig pÄ sociala medier av vad som sker pÄ jobbet kan öka transparensen. Men kan varje enskild polisanstÀlld med exakthet bedöma vad ett inlÀgg kan fÄ för konsekvenser? SÀrskilt i mindre samhÀllen kan tillsynes generell information om ingripanden ge ledtrÄdar till vem lagens lÄnga arm har ingripit mot. PÄ landsbygden blir kontrasten extra stor, man ser poliserna posera pÄ bild samtidigt som den inte kommer för att utreda Ättonde dieselstölden i Är.

Vilken typ av internkultur Àr det som odlas inom Polisen nÀr de anstÀllda jagar likes? Blir det mer attraktivt att söka bilder frÄn skjutbanan Àn dialoger i regnet utanför fritidsgÄrden? Och vilken bild Àr det dÄ som utomstÄende fÄr av yrket och vilka kommer dÀrmed att söka sig till polisutbildningen?

Att Polismyndigheten vill anonymisera tjĂ€nstekorten samtidigt som mĂ„nga av dess anstĂ€llda gĂ€rna tar plats framför kameran, med uniformen pĂ„, Ă€r motsĂ€gelsefullt. I den bĂ€sta av vĂ€rldar skulle det vara tvĂ€rt om – de PolisanstĂ€llda stĂ„r med stolthet för sin myndighetsutövning och poserar inte pĂ„ sociala medier.