Det är illa nog om det råder en "anti-plugg-kultur" på en skola. Det är ännu värre om skolan bekräftar den attityden exempelvis genom inställda lektioner.
Även om en vändning verkade äga rum under förra läsåret på Högbyskolan, så var de tidigare problemen mycket väl kända. Men ändå är det en förvånad Brittis Benzler (V), ordförande i barn- utbildningsnämnden, som i gårdagens GA sade:
– I våras var det väldigt positiva rapporter och Skolinspektionen var där och gav godkänt på alla de punkter där de tidigare fått anmärkningar. Jag besökte skolan för tre–fyra veckor sedan och träffade båda rektorerna och då lyfte de inga andra frågor än att det är svårt att rekrytera NO-lärare och att det finns en del elever med särskilda behov.
Eh, jo det är ju den akuta krisen som skolans avgående rektor har beskrivit. På en skola som nyligen dragits med även andra problem som den inte blivit immun mot efter ett positivt läsår. Vad var det som gjorde att allvaret i situationen inte blev uppenbart?
Peter Wennblad (M) är mer beredd att axla skuld, både för egen del och för Brittis Benzler. Både för de akuta problemen, och för de tidigare missförhållanden som man var alltför senfärdiga att reagera på.
– I en sådan här situation kan man inte utesluta något, situationen måste lösas. Att vi får en vettig utbildning är prio 1, 2 och 3.
Då måste andra hänsyn nu stå tillbaka. Samtidigt som man naturligtvis i panik inte bör ta till åtgärder som riskerar att förvärra och/eller sprida problemet istället för att lösa det.
Att tvinga lärare att arbeta vid Högbyskolan är potentiellt en sådan katastrofal lösning. Lärare är ett bristyrke och tro det eller ej, men man blir inte livegen så snart man anställs av Region Gotland. Vilket Högbyskolans avgående rektor Stefan Meuller redan demonstrerat.
Om Högbyskolan överhuvudtaget ska överleva kommer Region Gotland sannolikt att behöva betala för det. Det är inget konstigt om löner går upp i bristyrken, och Högbyskolan behöver de bästa pedagoger man kan köpa för pengar.
Ett annat förslag är att slå ihop högstadieskolor så att dessa får lättare att lösa uppgiften. Mot en sådan åtgärd finns säkert ett stort motstånd. Men skolan har ingen viktigare uppgift än utbildningen.