Hur mycket säkrare blir väg 140 nu?

Åtta nya. Ställs längs väg 140 under 2018.

Åtta nya. Ställs längs väg 140 under 2018.

Foto: Marcus Ericsson/TT

Ledare Gotlands Allehanda2017-11-03 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Fartkameror fungerar. Åtminstone ibland. Åtminstone precis där de är placerade. Under fjolåret registrerades bara 441 fortkörningar av de två fartkamerorna i Roma, vilket bara är en pytteliten bråkdel av alla som passerat. Drygt en fartsyndare om dagen. Men resultatet hade nog blivit radikalt annorlunda om man mätte farten på samma bilister en kilometer från kamerorna. Antalet noterade fortkörare hade stigit dramatiskt. Detta är åtminstone ett mönster jag noterat från de fastlandsvägar med fartkameror som jag relativt ofta befinner mig på. Trafikpuls får en ny innebörd.

Är inte böter från fartkameror – kameror som man förvarnas om med skyltar – egentligen ett straff för ouppmärksamhet? För all del, ouppmärksamhet i trafiken dödar, men den är svår att komma åt. Speciellt med metoder som pockar på den begränsade uppmärksamhet som en trafikant har.

Dessutom finns givetvis trafikanter som fartkamerorna överhuvudtaget inte biter på. Motorcyklister till exempel, som lägligt nog bara har en registreringsskylt riktad bort från en eventuell fotograferande fartkamera. Och även om hojen kunde identifieras på fotografiet, så har ju motorcyklisten oftast en hjälm på sig som döljer anletsdragen.

De bilister som vill trotsa fartkamerorna kan också, om de så skulle önska, enkelt se till att de inte kan identifieras.

Jag kör ofta på väg 140, där man ska rigga åtta nya fartkameror för att övervaka trafiken. Det upprör mig inte så mycket. Jag tilltalas inte av det automatiserade övervakningssamhället, men det finns värre integritetsintrång än ett foto och en registrerad hastighet. Men jag måste ju samtidigt påpeka att jag inte tror att mina resor på väg 140 blir så mycket säkrare med kameror än de varit hittills. Jag förväntar mig inte att trafiken kommer att upplevas som radikalt annorlunda när kamerorna kommit på plats under nästa år.

Om nu skyltarna som förvarnar om fartkameror är så effektiva, är det i så fall inte sådana som man borde omgärda våra vägar med, oavsett om där finns några fungerande kameror eller ej?

Nja, det funkar nog inte så bra. Det måste vara någonting däråt som man försökt sig på i Storbritannien. Där behandlas, vad jag har upplevt, alla varningar om att en sträcka övervakas med fartkameror med total nonchalans.

För övrigt heter det egentligen inte ”fartkamera”. Enligt somliga. Trafikverket och andra insyltade talar och skriver istället om ”trafiksäkerhetskameror”. Det är ett långt och otympligt ord som dessutom är en mindre precis beskrivning än det kortare ord som används i dagligt tal. Därmed är det ett exempel på politiskt motiverat nyspråk, där man misshandlar och förfular vokabulären för att försöka påverka hur människor tänker och värderar saker.

Fy på er! Det borde det vara dryga böter på.