Grand Hotell har i helgen huserat ett galaliknande evenemang där Sverigedemokraterna bjudit in likasinnade från övriga Europa och delat ut utmärkelser med mera.
Jag kan verkligen förstå andra arrangörer som skulle hålla till samtidigt på Grand Hotel och irriterat flyttat sina arrangemang till andra lokaler. Och jag kan förstå att de är sura på Grand Hotel över att de inte var informerade. Sammanhanget är ju väldigt viktigt, oavsett vilken typ av arrangemang det rör sig om. Då är det viktigt att veta om Jimmie Åkesson, Nigel Farage och horder av andra kontroversiella personer ska invadera platsen.
Men nu när detta verkar urarta till en allmän bojkottstämning mot hotellet i fråga, bara för att det haft mage att hyra ut till Sverigedemokraterna, då är jag inte med längre. Har inte denna utfrysningstaktik och beröringsskräck, som till och med drabbar de som på något sätt berörts av SD, misslyckats länge nog? Utfulning fungerar inte. Argument och politik grundad i värderingar som delas av de flesta kan däremot bita.
En av dem som verkar överväga att flytta sitt Grand-baserade evenemang är Stora journalistprisfesten som ska äga rum 23 november. Stefan Mehr, verkställandeledamot i juryn och organisatör, säger till Aftonbladet.
– Jag tycker att det känns trist att Grand Hotel sa ja till en sådan tillställning. Det svärtar ner oss andra som bokat Grand efter.
För det första, nej det svärtar inte ner dem som råkar befinna sig i samma lokal flera veckor senare. Herre je, finns det ingen hejd på beröringsskräcken?
För det andra, så känns det trist att han inte överväger att samma typ av bojkotthysteri kan drabba tidningar eller andra medier som exempelvis publicerar en insändare eller en annons från Sverigedemokraterna. SD förtjänar kritik, både för den officiella politiken och för de bruna underströmmar som ibland bubblar till ytan. Men det är fortfarande ett demokratiskt parti som dessutom är riksdagens tredje största. Är det rimligt om en mobb försöker förhindra dem att alls nå ut via massmedierna?
Grand Hotel visade för övrigt minsta möjliga ryggrad, som företag tyvärr alltför ofta gör nu förtiden när det börjar blåsa snålt. Först genomförde man evenemanget och nu, sedan man fått kritik, gör Grand avbön och lovar att aldrig göra så igen. På ett sätt som måste sägas vara unikt föraktfullt mot den kund man inte längre vill ha. I pressmeddelandet skriver man bland annat att "hotellets renommé och förtroendekapital har tagit skada”.
Jag vill verkligen inte uppmana till bojkott av PR-experten Paul Ronge, men jag delar verkligen inte hans analys när han kommenterade Grand Hotels agerande på twitter: "Och där kom pudeln! Så bra och rätt Grand Hotel!"
En bisarr kommentar från en PR-man när Grand Hotel nu lyckats hamna i en situation där man hotas från två håll. För nu har SD stämt in i den arga bojkott-kören. Gruppledare Mattias Karlsson säger till Aftonbladet:
– Jag tycker att det är helt bisarrt. Vi pratar om ett företag som förra året glatt välkomnade den saudiska diktaturen att fira sin nationaldag där, men att man nu ångrar att demokratiskt valda politiker delar ut ett demokratipris till en frihetshjälte som varit med att störta en av världshistoriens värsta diktaturer. Det är helt obegripligt.
Jag vet inte om SD tjänar på den uppkomna situationen. Tyvärr kan det vara så.