Rödgröna regeringen hĂ„ller pĂ„ och brĂ„kar om âvinster i vĂ€lfĂ€rdenâ. De nöter pĂ„ om hur varje krona uttaxerad för vĂ€lfĂ€rd ocksĂ„ ska gĂ„ till vĂ€lfĂ€rd.
Men Àr inte det viktigaste vad man fÄr ut av pengarna? Vad Àr det fundamentala problemet med vinster i vÀlfÀrden om vÀlfÀrdsföretagen till en lÀgre kostnad kan tillhandahÄlla bÀttre tjÀnster, nöjdare brukare och personal som Àr bÄde friskare och lyckligare pÄ sina arbetsplatser Àn sina offentligt anstÀllda kollegor?
Hur skulle det exempelvis gĂ„ för en friskola dĂ€r eleverna fĂ„r huvudvĂ€rkstabletter med sig hemifrĂ„n för att klara skoldagen? SĂ„ Ă€r det tydligen vid VĂ€sterhejde skola dĂ€r Regionen hittills misslyckats med att skapa ens ett temporĂ€rt alternativ till de lokaler dĂ€r eleverna iâdag försmĂ€ktar. Det har gĂ„tt sju Ă„r sedan ventilationen första gĂ„ngen fick underkĂ€nt vid en inspektion.
Det tycks, sÄ att sÀga, inte vara nÄgon luft i de kalkyler som ska skicka varje krona till vÀlfÀrd. Eller omvÀnt kanske det Àr sÄ mycket luft i kalkylerna att det inte blir nÄgon över till skolor med arbetsmiljöproblem.
Hur skulle det gÄ för en friskola dÀr ledningen plötsligt och lÀgligt (efter skolvalets slutdatum) bestÀmmer sig för att skicka en hel Ärskurs till en helt annan skola pÄ en helt annan ort? Det hÄller pÄ att hÀnda nÀsta Ärs sjÀtteklassare (Ärets femteklassare) vid Regionens skola i Endre.
Svaret pÄ om Regionens ansvariga Àr smartare Àn femteklassare kom kanske vid det möte med rektorn och grundskolechefen dÀr elevernas förÀldrar tyckte sig finna en lokal lokallösning som skulle innebÀra att klassen kan stanna i Endre skola Àven sitt sista Är i mellanstadiet. Vi fÄr se om Regionen anser förslaget genomförbart. Eller om man framhÀrdar i tvÄngsförflyttningen.
I jÀmförelse med fastlandets kommuner satsar Region Gotland vÀldigt mycket pengar pÄ skolan och förskolan. Men man kan inte pÄstÄ att detta ger tydliga avtryck i utbildningens resultat. Mer prioriterat Àn nÄgot annat tycks vara att fortsÀtta hÄlla sÄ mÄnga skolor som möjligt öppna, ett mÄl som det tveklöst finns ett stort folkligt stöd för frÀmst pÄ landsbygden. Men vad Àr priset i form av nedprioriteringar nÀr det gÀller andra krav man kan stÀlla pÄ skolan? Som typ luft, lÀromedel och för uppgiften utbildade, lÀmpade och lönade lÀrare?