Rödgröna regeringen håller på och bråkar om ”vinster i välfärden”. De nöter på om hur varje krona uttaxerad för välfärd också ska gå till välfärd.
Men är inte det viktigaste vad man får ut av pengarna? Vad är det fundamentala problemet med vinster i välfärden om välfärdsföretagen till en lägre kostnad kan tillhandahålla bättre tjänster, nöjdare brukare och personal som är både friskare och lyckligare på sina arbetsplatser än sina offentligt anställda kollegor?
Hur skulle det exempelvis gå för en friskola där eleverna får huvudvärkstabletter med sig hemifrån för att klara skoldagen? Så är det tydligen vid Västerhejde skola där Regionen hittills misslyckats med att skapa ens ett temporärt alternativ till de lokaler där eleverna i dag försmäktar. Det har gått sju år sedan ventilationen första gången fick underkänt vid en inspektion.
Det tycks, så att säga, inte vara någon luft i de kalkyler som ska skicka varje krona till välfärd. Eller omvänt kanske det är så mycket luft i kalkylerna att det inte blir någon över till skolor med arbetsmiljöproblem.
Hur skulle det gå för en friskola där ledningen plötsligt och lägligt (efter skolvalets slutdatum) bestämmer sig för att skicka en hel årskurs till en helt annan skola på en helt annan ort? Det håller på att hända nästa års sjätteklassare (årets femteklassare) vid Regionens skola i Endre.
Svaret på om Regionens ansvariga är smartare än femteklassare kom kanske vid det möte med rektorn och grundskolechefen där elevernas föräldrar tyckte sig finna en lokal lokallösning som skulle innebära att klassen kan stanna i Endre skola även sitt sista år i mellanstadiet. Vi får se om Regionen anser förslaget genomförbart. Eller om man framhärdar i tvångsförflyttningen.
I jämförelse med fastlandets kommuner satsar Region Gotland väldigt mycket pengar på skolan och förskolan. Men man kan inte påstå att detta ger tydliga avtryck i utbildningens resultat. Mer prioriterat än något annat tycks vara att fortsätta hålla så många skolor som möjligt öppna, ett mål som det tveklöst finns ett stort folkligt stöd för främst på landsbygden. Men vad är priset i form av nedprioriteringar när det gäller andra krav man kan ställa på skolan? Som typ luft, läromedel och för uppgiften utbildade, lämpade och lönade lärare?