Visby flygplats har under årets första nio månader tappat 20 000 resenärer jämfört med i fjol. Hur många resenärer flygplatsen tappat jämfört med hur det skulle ha varit utan flygskatten kan vi inte veta. Men innan flygskatten infördes så ökade antalet resenärer. Så flygskatten har sannolikt kostat flygplatsen och Gotland betydligt fler resenärer än den siffra man får när man jämför med fjolåret.
Är det så illa när antalet flygresenärer minskar? Var inte det syftet med flygskatten? Att minska flygtrafiken? Det beror på om man tycker att det är viktigt att Gotland utvecklas. Om man exempelvis tvångsförflyttade alla gotlänningar till Stockholm så skulle flygtrafiken till och från ön minska radikalt. Hur bra vore det?
Flygresenärerna och goda flygförbindelser är oerhört viktiga för den ekonomiska aktiviteten i en region. Speciellt för en öregion som Gotland, som bara har flyg eller färjor att tillgå för resor till och från andra regioner. En gotlänning kan inte ta tåget istället, även om just det färdmedlet tycks problematiskt även för fastlänningar.
Ändå genomdrev den rödgröna regeringen flygskatten även för Gotlands förbindelser med omvärlden. Det är och fortsätter vara en hämsko för Gotland.
Det hade varit så mycket bättre om man åtminstone differentierade behandlingen av olika typer av flyg. På så sätt skulle man kunna ha premierat moderna och miljövänliga plan och bidragit till en flygtrafik som kan understödja utvecklingen i en region utan att skapa onödigt stora miljöeffekter av ökat resande och ekonomisk aktivitet.
Men istället infördes en flygskatt som slog blint. Den slog lika hårt mot miljövänliga, bränslesnåla plan som mot äldre och törstigare. Den slog lika hårt mot flygtrafik i alla regioner, även mot regioner som Gotland och övre Norrland som saknar realistiska alternativ.
Att avskaffa flygskatten igen är ytterligare att skäl för Moderaterna att verkligen lägga en budgetmotion som riksdagen kan anta i väntan på en ny regering.