Fler än Region Gotland behöver attitydjustering

Attitydjustering. Går tyvärr inte riktigt så här lätt.

Attitydjustering. Går tyvärr inte riktigt så här lätt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare Gotlands Allehanda2016-10-20 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Idag Företagardag. I morgon? Ja, vad är det då? En vanlig kulen fredag i andra halvan av oktober på en ö där varje dag blir något mörkare än den förra. Ungefär som mätningarna av företagsklimatet har varit de senaste åren.

Hur vore det med ett Företagarår istället för en enda dag? Eller ett decennium? Eller varför inte ett helt jämra sekel genomsyrat av positiva attityder till företagande? Ett samhälle där man i tveksamma fall hellre friar än fäller de som vill göra något och skapa eller utveckla en verksamhet. Ett samhälle där vägen till framgång är framkomlig och väl underhållen och grundligt snöröjd, men där ingen har en gräddfil.

Företagardagen fyller flera viktiga funktioner. Den kan ge inspiration och idéer. Uppmärksamma och uppmuntra goda idéer. Skapa nätverk och ge tillfälle till nya kontakter. Ett tillfälle att gemensamt dryfta möjligheter och problem. En kick off för hela företagsamheten.

Men finns det inte, även inom ramen för Företagardagen, en ovilja att utmana vissa föreställningar och intressen? Och en vilja att undvika konflikt och kontrovers?

Det slår mig när jag läser listan över nominerade till olika utmärkelser. När jag kommer till ”Årets utmanare” så är det två som är nominerade: Jonas Henning, Gotland Sport Academy och Henrik Jakobsson, Gotlandssnus.

Det är verkligen inget fel på dessa kandidater. Det är inte alls min poäng. Men efter en säsong som den vi nyss upplevt, där Gotlandsbåten genomfört sin första sommar med trafik och trotsat misslyckandet 2014, så tycks det ju åtminstone mig som att det saknas en kandidat i denna kategori. Är inte Gotlandsbåten ett både uppmärksammat och viktigt exempel på just en utmanare, mot en och starkt subventionerad och etablerad operatör som också varit monopolist, mot en delvis negativ opinion, och mot många självutnämnda experters undergångsprofetior.

Destination Gotland är däremot ett nominerat företag, till priset som Årets marknadsförare.

Jag vet inte varför Gotlandsbåten inte är nominerad. Kanske oroar man sig för att dela ut ett pris till ett företag som några veckor senare kan komma att meddela att det inte blir någon trafik under 2017.

Men var det i så fall ingen som lyssnade på huvudnumret under Företagardagen i fjol, professor Kjell A Nordström? Han talade ju bland annat om hur attityden till framgång och misslyckanden måste förändras i en ny ekonomi där trial and error – försök och misslyckanden – blivit en allt nödvändigare del i processen för att utveckla en ny verksamhet? Misslyckanden kan inte skambeläggas – för då blir snart ingenting gjort. Och blotta risken för ett misslyckande innebär väl inte att ett så omvälvande och djärvt försök som Gotlandsbåtens, måste förbigås?

När det gäller attityder till företagande, så är det faktiskt inte bara Region Gotland som behöver attitydjustering.