En över två år lång resa till Västervik

Gotlandia II. På vattenvägen till Västervik.

Gotlandia II. På vattenvägen till Västervik.

Foto: Rolf Jönsson

Ledare Gotlands Allehanda2015-09-30 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det var i maj 2013 som GA skrev om hur Gotlandsbolaget och Destination Gotland rekognoserat i Västerviks hamn. Det var ju fantasieggande eftersom det var just den hamnen som konkurrenten i startblocken, Gotlandsbåten, planerade att använda. Vad var det som pågick? Var man bara nyfikna på infrastrukturen som Gotlandsbåten skulle använda? Ville man öppna för Västervik som en kompletterande hamn för godset, i det anbud som ännu inte lämnats in till Trafikverket? Var man rent av intresserade av att köpa det företag som drev hamnen i Västervik, där Gotlandsbåten ville bli kund? Och hur ville man i så fall använda den ställningen? Situationen lånade sig verkligen till spekulationer.

Vi fick kanske en del av svaret i går, när Destination Gotlands vd Christer Bruzelius bekräftade att man skulle testköra med en av Destinationens mindre färjor mellan Visby och Västervik. Och testa två olika färjelägen på fastlandssidan av den resan. Bruzelius sade till helagotland.se:

– I det nya avtalet är det möjligt att låta en annan hamn komplettera Oskarshamn.

Testkörningen inbjuder till nya spekulationer. Är det en plan för att söka upp Gotlandsbåtens tänkta hemmahamn på fastlandet och konkurrera ut uppkomlingen innan den fått igång verksamheten? Är det, som Pigge Werkelin tror, en del i ett förhandlingsspel med hamnen i Oskarshamn (som framstod som en klart oginare värdhamn så snart det var klart att hamnen skulle förbli det södra alternativet i den statsunderstödda färjetrafiken)?

Från ett gotländskt konsument- och medborgarperspektiv måste det hur som helst vara bra ju större utbudet av färjetrafik blir. Jag misstänker dessutom att det faktiskt kan bidra till att lansera Västervik som en port till Gotland, om även Destinationen bedriver trafik på Gotland därifrån. Frågan är möjligen hur hamnen i Visby ska klara av att ta emot all trafik, om mer och mer av den förläggs till attraktiva tider. Är det kanske i Visby snarare än i Västervik som hamnmatchen avgörs?

I oktober 2013 skrev för övrigt Västerviks-Tidningen om att en Carl-Johan Carlstedt köpt bolaget som driver hamnen i Västervik – Västervik Logistik & Industri AB. För 100 000 kronor. Avtalet med hamnägaren Västerviks kommun löper till den sista december i år. Hyran för hamnen sänktes inför 2015 från 2,6 till 1,2 miljoner per år. I maj i år skrev Västerviks-Tidningen.

”Politikerna efterlyser dock en strategi för hur hamnen ska överleva i framtiden. VLI bjuds därför in till kommunstyrelsen under fjärde kvartalet i år, för att berätta om sin pågående och kommande verksamhet.”

Jag tror vi kan vara övertygade om att alla som vill bedriva färjetrafik i Västervik är väldigt välkomna. Men hur säkra kan de vara på villkoren?