Det finns fler skolexempel

Dyrare än den borde vara. Men varför?

Dyrare än den borde vara. Men varför?

Foto: Linda Forsell / SvD / TT

Ledare Gotlands Allehanda2017-11-28 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

GA berättade i går om hur alla gymnasieutbildningar (utom en) på Gotland är dyrare än genomsnittet på fastlandet. Och skillnaderna är inte små heller.

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande Saga Carlgren var inte helt irrelevant, när hon förklarade överkostnaderna för de två program som avviker mest från riksprislistan, humanistiska (57 procent dyrare) och estetisk bild (52 procent dyrare):

– På båda de utbildningarna har det varit väldigt få elever och det påverkar prisbilden. Där har vi verkligen försökt att tajta till organisationen. 2015 avvecklade vi en av inriktningarna på humanistiska, så successivt ska det bli bättre.

Men Region Gotland är inte liten befolkningsmässigt, om man jämför med Sveriges kommuner. Då är Region Gotland bland de 40 största av 290 stycken. Varför ska det samhällsvetenskapliga programmet, med 252 elever, vara 35 procent dyrare än riksprislistan? Varför ska bygg och anläggning med 63 elever, och naturvetenskapliga med 114 elever, vara 32 procent dyrare?

Här går det inte att skylla på att programmen är små. Tvärt om borde Gotland ha stordriftsfördelar jämfört med kommuner med ett skralare numerärt elevunderlag.

I de fall Gotland har problem med elevantalet i olika gymnasieprogram, så måste man ju konstatera att det problemet rimligen existerar också på fastlandet, speciellt i de cirka 250 kommuner som har färre invånare än Gotland.

Här föreligger av allt att döma något problem med hur utbildningen är organiserad. Det är kanske dags att ta i det problemet nu, istället för att komma på bortförklaringar. Gotlands överkostnader inom skolan är inget nytt fenomen. Har Regionen tagit reda på vad det beror på, när det gäller utbildningar med brett elevunderlag?

Jag förstår ambitionen, med tanke på ö-läget, att erbjuda öns gymnasielever ett brett utbud av utbildningar. Men det är ingen förlamande inskränkning i Regionens möjligheter att påverka kostnadsläget.

Regionens resurser behöver användas effektivare än i dag. Då håller det inte att gymnasieskolans kostnader är väsenligt högre än i andra kommuner utan godtagbara skäl.