En logistisk mardröm – det är min första tanke när jag läser om att bussar i skytteltrafik till inre hamnen är tekniska nämndens plan för kryssningsturisterna. Kryssningsfartygen tar flera tusen passagerare. Säg att tretusen turister vill till inre hamnen. Det är typ 60 busslaster med turister som ska knöla sig av och på en buss. Och 60 busslaster till för returresan. Turister som bara har en begränsad tid på Gotland och antagligen ett begränsat tålamod med förvirring och trafikkaos.
Men jag ser problem även med gångtunnlar och broar. Kryssningsturismen är i hög grad en bekvämlighetsturism. Klientelet har breddats när kryssningarna blivit massturism men medelåldern är fortfarande hög och en lång hinderbana genom ett hamnområde är nog inte bästa starten på Gotlandsbesöket. Det kan bli jobbigt nog att bekanta sig med innerstaden, med dess kullerstenar och nivåskillnader.
För att busslösningen överhuvudtaget ska fungera måste man hitta goda lösningar i båda ändar av sträckan, vid på- och avklivning. En del av den lösningen är bussar som sväljer mer folk och är lättare att kliva av och på än vanliga landsvägsbussar. Snarare kommer det, misstänker jag, att behövas den typ av transferbussar som används vid storflygplatser. Det blir ståplats för många, men det borde vara drägligt med en så kort och förhoppningsvis snabb transportsträcka.
Det vore väl också bra om man kan sprida kryssningsturisterna till olika delar av staden och ön, genom att erbjuda dem en bukett av olika gotländska upplevelser. För tanken är väl inte att dumpa hela båtlasten på ungefär samma plats ungefär samtidigt.
Med tanke på hur många kryssningsanlöp som redan är inbokade vid den kryssningskaj som inte ska tas i bruk förrän 2018 så börjar det brinna i knutarna. Kryssningskajen lär inte få någon bekväm mjukstart under en lugn inkörningsperiod och olika transportlösningar ställer ju olika krav på infrastrukturen.
Det är därför oerhört viktigt att diskussionerna med näringslivet, om transportlösningen och finansieringen, blir både konstruktiva och effektiva. Det är inte läge för något kycklingrace där man bråkar länge och väl om vem som ska betala hur mycket.