Nu kör vi. Igen. Region Gotland ska se över sin ”parkeringsstrategi”. Företagarföreningen Visby Centrum relanserar kravet att de som parkerar ska få två inledande gratistimmar året om, alltså även under högsäsongen.
Parkeringsfrågan är inte komplicerad. Det är bara svårt att få till en kompromiss som alla är nöjda med. Om det ens är möjligt.
Men just de här två parterna – Region Gotland och Visby Centrum – borde faktiskt ha möjlighet att nå en betydande samsyn.
De skiljer sig sannolikt åt när det gäller attityden Regionens intäkter från p-avgifter. Tekniska nämnden vill naturligtvis se till att man får goda intäkter från p-avgifter. Visby Centrum har däremot inget intresse av att deras kunder ska förbättra Regionens ekonomi. Tvärt om.
Men i övrigt finns det många gemensamma intressen.
Region Gotland borde, liksom givetvis Visby Centrum, ha ett intresse av goda villkor för centrumhandeln. Affärerna är viktiga företagare som tillhandahåller många arbetstillfällen, och affärerna är också ett viktigt inslag i en attraktiv och fungerande stadsmiljö. Då kan man inte skrämma bort hugade kunder med höga p-avgifter, på ett sätt som drabbar butikerna, men man kan inte heller tillämpa p-principer som gör det så svårt att hitta en ledig p-plats att kunderna väljer att åka någon annanstans. Då borde man kunna hitta samsyn kring en ordning som gör att det blir hög omsättning på de för handeln viktiga parkeringsplatserna.
Två inledande gratistimmar, med drygare avgifter (speciellt under högsäsong) efter två timmar, skulle kunna leva upp till detta.
Men är alla problem lösta då? Nix.
Det finns andra intressenter i p-frågan som är mindre välorganiserade. Vem företräder boendeparkerna? Vem företräder de arbetspendlare som behöver bilen och en parkeringsplats under hela dagen, under alla säsonger? Vem företräder de boende i de centrumnära kvarter där gatorna fylls av gratisparkerare – p-avgiftsflyktingar – under arbetstid? Parkerare som varken bor eller arbetar där de ställer bilen.
Välfungerande p-principer ska fungera även för dessa och andra grupper. Men de kan glömmas bort eller ignoreras om Region Gotland och Visby Centrum ska försöka göra upp. De har dessutom intressen som delvis står i motsatsställning till handeln.
Så det är inte lätt att hitta en lösning som passar alla. Speciellt inte om Regionen vill höja intäkterna från p-avgifter utan att det drabbar de korttidsparkerande. För är det de andra grupperna av parkerande som får ta smällen.
Regionen borde ta sikte på ett p-system som löser tillgänglighetsproblemen under högsäsong, utan att snegla på vad man kan håva in i p-avgifter. Det är kanske inte det bästa för Regionens ekonomi. Men det vore det som fungerar bäst för hela det gotländska samhället.