Förr har jag fått höra att det där med att bedriva just godstrafik separat i mer långsamt gående fartyg, det låter sig icke göras. Det är intressant när gamla sanningar kan ifrågasättas och i vilka situationer det plötsligt kan tänkas nytt och tänkas om.
I går presenterades Destination Gotlands tidtabeller för sommaren. De presenterades som en satsning på tillväxt i Gotlandstrafiken och på Gotland. Och bland annat extra fartyg, fler avgångar och frigjord kapacitet för persontrafik ger också utrymme för fler resande i högsäsong.
Jag hoppas Destinationen har fog för de stora orden. Jag vill inte haspla ur mig något snabbt omdöme om förändringarna, innan jag fått ta del av alla intressenters reaktioner – och innan jag hunnit tänka efter själv – men jag undrar hur mycket nytt det hade tänkts kring Destinationens tidtabell och trafikupplägg om det inte hade varit för Gotlandsbåten.
Ja, ja. Jag vet. Gotlandsbåten har ett misslyckande bakom sig och har ännu så länge inte transporterat en enda passagerare. Men jag tror ju på konkurrensens kraft för förändring och förbättring och dess viktiga roll som väckarklocka för bekväma monopolister. Jag tror på den kraft som ligger i blotta hotet om en konkurrens som tidigare inte existerat.
Konkurrens mellan företag, mellan juridiska personer och verkliga. Institutionell konkurrens mellan olika stater på en splittrad kontinent. Konkurrens är en av de viktigaste faktorerna bakom den fantastiska utvecklingen i västvärlden från och med den industriella revolutionen och kanske rent av några hundra år tidigare än så.
Se gärna den här 20 minuter korta föreläsningen av historikern Niall Ferguson: https://www.ted.com/talks/niall_ferguson_the_6_killer_apps_of_prosperity
Han listar här de sex viktigaste förklaringarna till att utvecklingen i väst var så mycket bättre än exempelvis det monolitiska, rigida Kina där befolkningen vid typ år 1500 var rikare än i väst. Och den faktor han listar allra först av de sex förklaringarna är just konkurrens.
Konkurrens är en världsförbättrare. Varför skulle detta inte gälla just Gotlandstrafiken?