Gotlandsbåtens vd Ralph Axelsson vill i en artikel på helagotland.se ta åt sig äran för ett priskrig mellan hans eget företag och Destination Gotland. Det tycker jag gott att han kan få göra. Destinationens vd Christer Bruzelius må göra invändningar mot att det överhuvudtaget kan beskrivas som ett priskrig:
– Vi har jobbat med kampanjer kontinuerligt i flera års tid. Vi ser dem som ett bra sätt att stimulera mer resande, inte bara under högsäsong, utan under hela året.
Men nog har åtminstone jag intrycket av att Destinationen agerar annorlunda nu när en konkurrent är på väg att faktiskt starta trafik. Och det gäller inte bara prisbild och kampanjer. Glöm inte bort att Destinationen inför denna sommar plötsligt fann ett koncept för att separera passagerartrafik och gods, så att man kunde frigöra mer plats för personbilar och passagerare på eftertraktade tider.
Under hela uppstartfasen för Gotlandsbåten så har det hänvisats till Gotlandsflyg. Om hur en ny konkurrent till de traditionella flygbolagen kunde pressa priserna, öka tillgängligheten och skapa ett mervärde för gotlänningarna och för besöksnäringen. Det är ett bra exempel på vad konkurens kan leda till. Men det som en gång var Gotlandsflyg är ju numera slukat av BRA – Braathens Regional Airlines. Utmanaren blev först den dominanta operatören och den har i sin tur blivit en del av ett större företag. Hur går det då?
Inte så bra, hittills. Åtminstone inte om man beaktar ett antal inställda turer. Senaste i går ställdes fredagens morgontur till Göteborg in, utan att de 44 passagerarna fick någon information innan de kom till flygplatsen. Den här gången berodde det tydligen på sjukdomar inom besättningen och att man misslyckades med att ersätta den.
Tiden får väl utvisa om BRA hittills bara har haft en osedvanlig otur. Eller om gotlänningarna måste vänja sig vid att tänka på BRA som himlens SJ.
Men hur har det gått med priserna sedan BRA tog över? Platschefen Sakarias Ronquist hävdar att BRA inte höjt priserna:
– Kollar man på siffrorna är det billigare nu än föregående år vid den här perioden. Vi har fler stolar och fler billiga biljetter.
För den som inte har tillgång till siffrorna är det svårt att ge ett säkert svar. Men det är inte svårt att få ett intryck. På ön är det många som pratar om att de tycker att priserna gått upp. Och när jag själv kollade upp vad det skulle kosta att flyga på måndag morgon, i endera riktningen mellan Visby och Bromma, så fanns det inte ett enda tresiffrigt pris att tillgå för en enkel resa. Var det verkligen så förr?
Det är hur som helst för få aktörer i flygtrafiken mellan Visby och huvudstaden, för att enbart konkurrens ska kunna garantera oss prispress. Och om man bara ska förlita sig på den största operatörens goda vilja? Ja, då var det åtminstone enklare när den hette Gotlandsflyg och när man kunde hoppas på att initiativtagarnas intentioner fortfarande präglade verksamheten. Men Braathens? Skulle inte tro det.
Behöver kanske Gotland ett nytt Gotlandsflyg? Det måste väl antagligen heta något annat, men det vore verkligen välkommet med en ny aktör som utmanar de som i dag är de etablerade.