Jag kan inte begripa att jag ska behöva skriva om gårdsförsäljning. Men under åtta år misslyckades den borgerliga regeringen att ordna rimliga villkor för en växande bransch som blir allt viktigare för landsbygden. Under åtta år misslyckades man med att ge vinbönder, mikrobryggerier med flera möjligheten att sälja sina produkter till besökare. Och den här regeringen verkar ju inte alls sinnad att göra något åt saken. Så jag lär få anledning att återkomma till ämnet.
Motståndarnas främsta invändning mot denna typ av gårdsförsäljning är att en sådan ordning skulle kunna göra att EU tvingade Sverige att avskaffa alkoholmonopolet. Det är nonsens. Sverige är det enda landet i EU som inte har gårdsförsäljning av alkohol. Finland har under 20 år av EU-medlemskap praktiserat gårdsförsäljning och ingen har försökt tvinga Finland att avskaffa alkoholmonopolet.
Men om man ändå måste låtsas att alkoholmonopolet på något sätt utmanas av gårdsförsäljning, så finns det en väg runt problemet. Den har stakats ut i en debattartikel i Sydsvenska Dagbladet av europaparlamentarikern Christofer Fjellner (M) med flera. De skriver:
”Vi föreslår därför en kompromiss som alla borde kunna leva med och som bygger på Systembolagets monopol istället för att hota det: gör alla vingårdar och mikrobryggerier som vill sälja sina produkter till ombud för Systembolaget. [...] Systembolaget har redan idag över femhundra ombud. Ytterligare några hundra gör varken till eller från för folkhälsan. Men det kräver att Sverige förändrar lagstiftningen så att ombud kan ha egna produkter i lager. På så sätt diskriminerar inte gårdsförsäljningen producenter från andra länder. [...] Vår tanke är att ombuden inte ska få ha utländska produkter i lager, de måste precis som idag beställas i förväg.”
Ombud för Systembolaget är i dag sådant som livsmedelsbutiker och bensinstationer. Givetvis skulle en gårdsbutik kunna tillhandahålla samma typ av tjänst, samtidigt som den får möjlighet att sälja gårdens egna varor.
Vingårdarna och mikrobryggerierna opererar i gränslandet till besöksnäringen. Det är ingen jättebransch vi talar om, men det är en bransch som växer och även små branscher förtjänar ett regelverk som ger den rimliga möjligheter att utvecklas och överleva. Den kan i längden inte bäras upp av livsstilsföretagande, intresse och engagemang allena.
Sverige översköljs av tysk sprit och billigt lådvin från Systembolaget. I en sådan verklighet är svenska vingårdar och mikrobryggerier snarast en motkraft till en negativ alkoholkultur.