Bedragna bilägare

Subventionerade? Och skrotfärdiga?

Subventionerade? Och skrotfärdiga?

Foto: Marcus Ericsson/TT

Ledare Gotlands Allehanda2018-03-26 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Dieselbilar har blivit vanligare i Sverige. En starkt bidragande anledning till det är att staten lockat svenskarna att köpa snåla dieselbilar som släpper ut jämförelsevis lite koldioxid. De som köpt dessa bilar har belönats med hjälp av premier och skattestimulanser.

Men nu står regeringen i begrepp att straffa de bilägare som tidigare lockats att köpa dieselbil. Miljözoner ska förhindra att dessa bilar körs i stadskärnorna, på grund av de partiklar de släpper ut.

Jag kör inte en diesel, så jag är inte personligen berörd. Men så kan man inte behandla medborgarna. Inte med hedern i behåll.

Inte nog med att dessa portade bilar blir svåra att använda, inte minst för dem som bor i en stadskärna och kanske inte får köra sin egen bil till sitt eget hem. Men dessutom påverkar sådana miljözoner priserna på de bilar som stängs ute. Priserna har redan påverkats, innan miljözonerna ens har blivit en realitet.

Staten har gjort sitt bästa för att förmå medborgarna att köpa dessa bilar. Och nu ska regeringen göra dem oanvändbara och värdelösa, eller åtminstone betydligt mindre värda. Det är skamligt. Bilen är för många hushåll det näst dyrbaraste de äger. För hyresgäster är bilen sannolikt den allra största investeringen. Och det handlar om cirka 1,3 miljoner bilar vars ägare får utstå denna svekfulla behandling.

Regeringens planer skadar inte bara dess eget anseende. Trovärdigheten för hela miljöpolitiken eroderas. Hur stor blir acceptansen för framtida miljöåtgärder? Vågar medborgarna lita på det regelverk och de subventioner som ska få dem att göra miljövänliga val.