Det har gått åtta år sedan dess. Åtta år sedan november 2010 då jag skrev apropå Södervägs brädgård i Vall att:
"Kreosot kan inte vara så farligt. Det måste vara något misstag som begås, flera gånger i sträck, när länsstyrelsen ännu en gång listade Södervägs brädgård i Vall som Gotlands mest förorenade plats. [...] Nä, kreosot måste vara rena hälsokosten. Varför skulle man annars riskera att ytterligare skjuta på en sanering som borde ha genomförts för länge sedan?"
Tagit ur sitt sammanhang är det väl bäst att för säkerhets skull påpeka att jag var ironisk.
Det var inte första gången jag skrev om Södervägs brädgård. Och heller inte den sista. Den har varit en följetong sedan jag började på GA för snart 12 år sedan och längre än så.
Ändå kunde GA i går publicera en nyhet om de hinder som ännu finns för att saneringen äntligen ska bli av. År efter år av rättsprocesser och byråkratisk hantering där man bland annat försökt lägga det gigantiska ekonomiska ansvaret för en miljöskuld på arvtagaren till arvtagaren till den verkliga nedsmutsaren. Elva miljoner kronor var det ursprungliga kravet. För att komma fram till vem eller vilken del av det offentliga som ska betala har man drivit ett bolag under likvidation i konkurs så att det i dag kan betecknas som ägarlöst. Det står väl i dag fullkomligt klart – egentligen har det mycket länge varit uppenbart – att det blir skattebetalarna som får finansiera saneringen. Ändå förhalas fortfarande saneringen trots att vi vet att kreosoten trängt ner i grundvattnet, spridit sig och förgiftat omgivningen.
Jag har ett förslag när det gäller svårt förgiftade platser som behöver en snabb sanering. Det mest akuta är kanske inte en mångårig prövning om vem som ska betala. Hur vore det om man sanerade först och genomförde den rättsliga prövningen om vem som ska betala därefter? Om det nu ändå är fullkomligt klart att en sanering måste genomföras, så är det väl onödigt att giftet får ytterligare tid på sig att spridas så att det blir än svårare och dyrare att göra något åt det. Om en lastbil med farligt gods välter och lasten rinner ut så börjar man inte med en lång prövning av vart fakturan ska skickas.