Är det lekstugor som ska byggas på Bromma?

Lekstuga. Tycks vara det vanligaste rödgröna byggprojektet.

Lekstuga. Tycks vara det vanligaste rödgröna byggprojektet.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Ledare Gotlands Allehanda2014-11-10 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Statsminister Stefan Löfven var i Visby i går, för att förgylla Hotell- och restaurangfackets kongress på Wisby Strand. Jag undrar hur han tog sig hit till ön. Kan det till äventyrs vara så att han flög hit? Från Bromma, möjligen? Den där flygplatsen som Socialdemokraterna i Stockholm vill hjälpa Miljöpartiet och Vänsterpartiet med att lägga ner, utan att de plan som kommer från Visby, Umeå och Ronneby har någon annanstans att ta vägen.

Dagens Industri pumpade ut flera Brommanyheter i veckan. Bland annat just en intervju med chefen för Arlanda, som förklarade att hans flygplats inte klarar av att ta emot den trafik som i dag går på Bromma.

Socialdemokratiska Aftonbladet reagerade mycket negativt på Dagens Industris artiklar. Eva Franchells ledare sammanfattades väl av rubriken: "Höjdarna vill ha kvar gräddfilen".

Vilka höjdare och vilken gräddfil är det Franchell talar om? Är det gotlänningen som landade på Bromma 07.20 i morse, på väg till en arbetsdag i huvudstaden – som stiger upp i svinottan flera dagar i veckan och reser till jobbet för att familjen ska kunna bo kvar på ön? Vad var det för lyxlirare som klev på det plan i Östersund, som landade på Bromma 08.05? För att inte tala om flighten 07.55 från Bromma till Ronneby. Den som ändå hade kunnat vara med på denna resa för den mest gynnade näringslivseliten.

Aftonbladets ledare avslöjar oerhört mycket om den syn på flyget och på näringslivet som gör att de rödgröna i Stockholm kan känna sig så där riktigt goda när de vill bygga bostäder på landningsbanan. Men det är en världsbild som bygger på förakt, fördomar och okunskap. Och det är en okunskap som kan kosta tusentals jobb i de landsändar som behöver goda kommunikationer med omvärlden. Och tusentals jobb i Stockholm, för den delen.

Hela Sverige behöver dessa flygförbindelser till Stockholm. Det är inget lyxliv där passagerarna vältrar sig i champagne och kaviar. Det är inte glamoröst. Utom möjligen Stefan Löfvens regeringsplan och en och annan privatjet. Planen till och från Bromma är arbetshästar för både det privata näringslivet och för stat och kommun. Därtill reser många privatresenärer till och från Bromma och det är ju också viktigt. Tänk vad planen till Bromma betyder för gotlänningarnas möjligheter att resa och hålla kontakten med familj, släkt och vänner.

När Stefan Löfven skulle resa tillbaka till Stockholm så hoppas jag att han tänkte på vad den kostar oss, den osäkerhet som Bromma flygplats nu svävar i. Om han nu inte tänker låta Bromma läggas ner, som somliga socialdemokrater vill få oss att tro, varför ska han då låta Miljöpartiet och Vänsterpartiet hålla oss på halster? Är det inte illa nog att han slösar bort hundratals miljoner på att stoppa arbetet med Förbifart Stockholm för Miljöpartiets skull, när man samtidigt hävdar att bygget ska starta i maj igen?

Bromma är viktig infrastruktur. Den rödgröna lekstugan är det inte.