Regeringens samordnare har huvudet bland molnen

Anders Sundström. Samordnare som sprider osäkerhet.

Anders Sundström. Samordnare som sprider osäkerhet.

Foto: Rebecka Uhlin / SvD / TT

Ledare Gotland Allehanda2015-12-19 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Arlanda och därmed Stockholmsregionen hotas av kapacitetsbrist. Flygplatsen behöver en fjärde bana. Men Bromma flygplats existens utgör på något sätt ett hinder för detta. Tycker regeringens samordnare Anders Sundström, i en debattartikel i Dagens Nyheter. Och han ser framför sig hur man kan komma överens om att bygga ut Arlanda, lägga ner Bromma och bygga bostäder på landningsbanan. Allt för utvecklingen av huvudstadsregionen.

För det första är Bromma inte något hinder för att bygga en fjärde bana vid Arlanda. Det hindret existerar bara i Anders Sundströms föreställningsvärld. Att Bromma dominerar debatten beror just på nedläggningshotet och på flygplatsens stora betydelse. Om Brommas framtid vore tryggad skulle säkert Arlandas situation få mer uppmärksamhet.

För det andra verkar det vara en ovanligt dum idé att lägga ner en fungerande flygplats om Stockholm hotas av kapacitetsbrist i flygtrafiken. Utvecklingen kommer att fortsätta även om Arlanda får en fjärde bana och Bromma kan fortsätta utgöra ett komplement och ett alternativ.

För det tredje är Bromma och Arlanda inte utbytbara flygplatser. Bromma är en stadsnära flygplats och Arlanda är en storflygplats en bra bit från stadskärnan och halvvägs till Uppsala. Från Visby startar flygplan på väg mot både Bromma och Arlanda. Det beror bland annat på att olika resenärer har olika preferenser.

”Räcker det inte med ett nav i Stockholm som blir så starkt som möjligt?”, frågar Anders Sundström retoriskt.

Svaret är: Nej, det räcker inte med ett nav. Större delen av Sverige ligger utanför Stockholmsområdet, och den delen behöver goda förbindelser med huvudstaden. Både Bromma och Arlanda behövs.

Att kunna bygga bostäder på Bromma flygplats är inte oundgängligt för Stockholm. Det finns gott om alternativ. Det är riktigt att Miljöpartiet i Stockholm, som är mest angeläget om att lägga ner Bromma flygplats, tycks motsätta sig alla nya bostadsprojekt på alla andra platser. Men att Miljöpartiet anser att Bromma flygplats är enda möjliga platsen att bygga bostäder på, ger ingen god vägledning för stadsplaneringen.

Det skadar hela Sverige att Brommas framtid är osäker. Det gäller även om den process som ”samordnas” av Anders Sundström senare visar sig vara bara ett spel för gallerierna. Skadan förvärras ju längre osäkerheten består. För en region som Gotland är flygförbindelserna oerhört viktiga. Ska vi behöva dras med Anders Sundström under hela mandatperioden?

Regionstyrelsens ordförande Björn Jansson (S) sade i går till helagotland.se att Anders Sundström behöver klargöra hur han ser på flygförbindelserna mellan Stockholm och Gotland.

Jag tycker tyvärr att gårdagens debattartikel i DN var klargörande. Det är till statsminister Stefan Löfven som Björn Jansson måste vända sig.