Som framgick av gårdagens GA är Region Gotland tidigt ute med samråd inför upphandlingen av ett tioårigt avtal om kollektivtrafik och skolskjutsar som ska börja gälla 2023. Det är väl ypperligt om man ser till att förbereda sig bättre än senast det begav sig, men för att verkligen rensa luften borde man utförligt redogöra för vad det var som gick snett förra gången och varför. Ni vet den där upphandlingen av ett kort avtal (ett fyraårigt som senare blev treårigt) som ställde höga krav på investeringar i fordonsparken och dikterade vilket bränsle som skulle användas (biogas). Villkor som gjorde att Gotlandsbuss, regionala bussföretag i samverkan, inte ens kom in med något anbud.
Dessutom inhandlades all trafiken i en jättestor klump. Ett misstag som jag hoppas att man inte tänker återupprepa, eftersom det är en ordning som stänger många företag ute från budgivningen.
Hur kunde man agera så huvudlöst och hänsynslöst? Det har vi fortfarande inte fått någon förklaring på. Regiondirektören Peter Lindvall medgav i gårdagens GA åtminstone misstag i den förra upphandlingen. Men de som i egenskap av ordförande i regionstyrelsen delade på det yttersta politiska ansvaret för upphandlingsprocessen som sträckte sig över maktskiftet – Meit Fohlin (S) och Eva Nypelius (C) – har inte mycket att komma med. Mer än att de är nöjda med det treåriga avtal som ska börja gälla till sommaren.
Det är helt otillräckligt att de inte är mer öppna inför medborgarna om varför de har agerat som de har gjort. Ska vi tvingas anta att de inte har någon begriplig förklaring som tål offentlighetens ljus?
Glädjande nog skänker Claes Nysell (L) lite ljus åt delar av processen, i ett inlägg kategoriserat som "liberal debatt" på GT:s ena ledarsida i går. Om det avtal som ska börja gälla i sommar, det som Fohlin och Nypelius är så nöjda med, skriver Nysell:
"Teknikförvaltingen beräknar att den framtida årskostnaden blir 86 000 000 kronor mot tidigare budgeterat 60 332 000 kronor för kollektivtrafiken.
Om man ska försöka sig på en summering: Till priset av över 20 miljoner kronor per år har Region Gotland lyckats med konststycket att få Gotlandsbuss att tvingas lägga ned sin verksamhet utan att rimligt kunna vara med och konkurrera."
Det låter ju inte som något man ska vara nöjd med.
Om kravet på biogas i busstrafiken skriver Nysell dessutom:
"I regionstyrelsen jobbade Liberalernas dåvarande ledamot Johan Thomasson hårt för att stryka biogaskravet tillsammans med Moderaterna."
Ändå envisades alltså Centerpartiet och Eva Nypelius med att kräva biogas och rata alla andra biobränslen. Gotlänningarna har rätt till inte en utan flera förklaringar.