LIBERAL ASPEKT
PĂ„ ett seminarium om högre utbildning som anordnades av Svenskt NĂ€ringsliv i veckan, fick utbildningsminister Mats Persson (L) utrymme att lĂ€gga fram sin vision för högre utbildning och forskning. LĂ€gesbilden som framtrĂ€dde i hans beskrivning var att Ă€ven om svenska universitet och högskolor fortfarande presterar stabilt överlag, har Sverige som kunskapsnation blivit omsprungen av andra lĂ€nder â inte för att vi har blivit sĂ€mre, utan för att vi stĂ„tt stilla och inte tagit till vara vĂ„r förbĂ€ttringspotential.
Det krokar i vad Ulrika Wallén, högskolepolitisk expert pÄ Svenskt NÀringsliv konstaterade pÄ seminariet: att högre utbildning Àr ett underreformerat omrÄde. FrÄgan har varit föremÄl för ett stort antal utredningar de senaste Ären, utan att nÄgon vidare förÀndring kommit till stÄnd.
Vad Àr det dÄ som behöver göras? I rapporten som Svenskt NÀringsliv presenterade ges ett antal konkreta reformförslag. Föga överraskande Àr fokuset pÄ reformer som stÀrker utbildningens nytta frÄn arbetsgivarperspektivet, som att dimensioneringen av antalet högskoleplatser i högre grad ska styras av behoven pÄ arbetsmarknaden. Studenternas efterfrÄgan ska styra mindre.
Det Àr inte fel, men lÀrosÀtenas uppdrag Àr samtidigt bredare Àn att leverera kompetens till svenska företag. I högskolepolitiken sker alltid en balansgÄng mellan olika vÀrden.
Som arbetstagare kan det ofta vara fördelaktigt att ha en bred utbildning som ger mer olikartade möjligheter pÄ arbetsmarknaden, samtidigt som det för företag Àr mer fördelaktigt med examina som ger en tydligare, smalare och mer direkt tillÀmpbar kompetens.
DĂ€rmed inte sagt att Sverige trĂ€ffat rĂ€tt balans mellan perspektiven â att 71 procent av företagen tycker att det Ă€r svĂ„rt att rekrytera personer med högskoleutbildning blottar möjligen felprioriteringar. Ett stort behov av kompetent högutbildad arbetskraft som gĂ„r omĂ€ttat hĂ€mmar svensk tillvĂ€xt och konkurrenskraft.
Egentligen Àr det sÀllan bildningen och idealbilden av universiteten som kunskapsinstitution som driver högskolepolitiken, utan andra behov. Bildningen blir ofta en pÄ sin höjd lycklig bieffekt.
Behovet av arbetskraft Àr en sÄdan drivkraft, och mÄste medges vara en av de bÀttre. Inte bara för att det gynnar tillvÀxten, utan Àven för att det svarar pÄ mÄnga studenters förvÀntan. En viktig anledning att mÄnga vÀljer att plugga vidare, Àr att bli attraktiva pÄ arbetsmarknaden.
Viljan att frisera statistiken, genom att gömma undan arbetslösa pĂ„ en utbildningsplats, har traditionellt ocksĂ„ varit en motor för högskolepolitiken â en av de allra sĂ€msta. DĂ€rför Ă€r det vĂ€lkommet att utbildningsministern var rak och tydlig med att högskolepolitiken inte ska vara arbetsmarknadspolitik.
Inte heller vill han att det ska det vara regionalpolitik. Det Àr vÀlkommet i ljuset av hur överdrivet ivriga Socialdemokraterna varit att göra högskolor till universitet, utan vidare hÀnsyn till kvaliteten.
Mats Persson visade tydligt att han Ă€r en utbildningsminister som vet vad som behöver göras â och framför allt vad som gjorts fel förr. Förhoppningsvis kan det ocksĂ„ översĂ€ttas i handling, för det stora problemet har till sist inte varit brist pĂ„ reformförslag, utan pĂ„ reformvilja.