Bör vi verkligen fjÀrrstyra flygledningen

GOTLÄNNINGEN2017-01-19 06:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Nyligen genomfördes Folk och Försvars Ärliga rikskonferens i SÀlen. UppmÀrksamheten var större i Är i jÀmförelse mot tidigare avseende det som redovisades under de tre dagar som konferensen Àgde rum. SkÀlet till detta fÄr naturligtvis tillskrivas det oroliga omvÀrldslÀge vi upplever just nu.

Ett ord som ofta Ă„terkom under diskussionerna var ordet oro. Statsminister Stefan Löfven försökte lugna deltagarna och Ă„hörarna som följde konferensen via olika media med orden ”Oro ska mötas med framtidstro”. LĂ€tt att sĂ€ga men svĂ„rt att omsĂ€tta i praktiken. LĂ„t mig ta ett exempel som kommer att beröra oss pĂ„ Gotland, nĂ€mligen fjĂ€rrstyrd flygtrafikledning. En sĂ„dan innebĂ€r att flygledningen leds frĂ„n en annan plats Ă€n berörd flygplats, i vĂ„rt fall Visby.

De erfarenheter som man idag har kommer frĂ„n Örnsköldsviks flygplats. DĂ€r stĂ„r nu flygledartornet tomt, i stĂ€llet skickar kameror och sensorer information till flygledartornet i Sundsvall. DĂ€rifrĂ„n leds trafiken sĂ„ledes pĂ„ distans. ”Det har inte varit nĂ„gra problem. Det visar att det inte Ă€r nĂ„gon skillnad om man sitter fysiskt i tornet eller om man sitter pĂ„ annan ort”, sĂ€ger flygplatschefen i Ö-vik. Som alltsĂ„ bara ser fördelar med fjĂ€rrstyrningen.

Vad betrĂ€ffar Visby har planeringen att fjĂ€rrstyra flygledningen frĂ„n Arlanda redan pĂ„börjats. Generaldirektören för Luftfartsverket sĂ€ger sig vara medveten om Gotlands speciella lĂ€ge. Han sĂ€ger ”VĂ„r lösning för fjĂ€rrstyrd flygtrafiktjĂ€nst Ă€r godkĂ€nd av Tranportstyrelsen” och kĂ€nner sig lugn. Vad han menar med Gotlands speciella lĂ€ge kan man med fog frĂ„ga sig.

För mig innebĂ€r ”Gotlands speciella lĂ€ge” att man har Ă„terupplivat den gamla devisen ”Att den som besitter Gotland behĂ€rskar Östersjön”. Med allt vad det innebĂ€r ur militĂ€rstrategisk synpunkt.

PÄ Visby flygplats samsas idag linjetrafik, Flygvapnets verksamhet och privatflyg. Flygplatsen Àr en av vÄra livlinor till fastlandet, slÄs den ut samtidigt som trafiken till Visby hamn blockeras kommer konsekvenserna för oss alla att bli stora.

Fördelarna med att fjÀrrstyra flygledningen frÄn Arlanda Àr att flexibiliteten med att hÄlla flygplatsen öppen 24/7 ökar samtidigt som behovet av bland annat extrapersonal minskar. Men samtidigt innebÀr det att drygt 10 kvalificerade arbetstillfÀllen i torntjÀnst i Visby försvinner.

Ingen kan dessutom i dag garantera att datatrafiken mellan Arlanda och Visby kommer att vara intakt, den kan pÄverkas eller slÄs ut pÄ olika sÀtt. Det gÀller sÄvÀl i fred som i ofÀrdstider.

Kritik har under arbetets gĂ„ng att införa fjĂ€rrstyrningen kommit frĂ„n LFV personal, Försvarsmakten och sĂ€kerhetspolitiska experter. Att inte denna kritik har beaktats Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt. Är dĂ„ inte detta Ă€rende av samma vikt för rikets sĂ€kerhet som uthyrningen av Slite hamn för kommande gasledning?