Det var ett tag sedan vi hörde av dem som hÀvdar att prostitution handlar om sexualmoral och kvinnors autonomi. Men i kölvattnet av sommarens burkinidebatt vÀdras morgonluft.
I en text i senaste numret av tidningen Fokus gĂ„r Ann Heberlein, författare och lektor i etik vid Lunds universitet, till storms mot att de som Ă€r kritiska mot prostitution samtidigt anser att vilka badklĂ€der en kvinna bĂ€r bör vara hennes fria val. âI ena fallet â burkinibĂ€rande â tillerkĂ€nns kvinnan alltsĂ„ full autonomi, medan hon i den andra situationen â prostitution â underkĂ€nns som moraliskt subjekt med egen viljaâ skriver Heberlein. Att likstĂ€lla de tvĂ„, och dĂ€rtill likt Heberlein hĂ€vda att de som backar upp den svenska sexköpslagen agerar utifrĂ„n kroppsskam, Ă€r djupt okunnigt.
Ăven om det sĂ€kerligen finns bĂ„de en och annan âlycklig horaâ mĂ„ste man kunna lyfta blicken och se vilka konsekvenser legaliserad prostitution har i det större perspektivet. FrĂ„gan handlar definitivt inte om sexualmoral. Den frihet Heberlein stĂ€ller sig bakom Ă€r en frihet som för tusentals kvinnor och traffickingoffer betyder underkastelse, misĂ€r och förtryck. För det Ă€r i praktiken omöjligt att skilja prostitution frĂ„n allt som följer i dess spĂ„r, som sexslaveri, narkotikahandel och annan kriminalitet.
SÄvÀl polisen som mÄnga av de organisationer vilka arbetar för att bekÀmpa mÀnniskohandel i Sverige och Europa vittnar om samma sak. DÀr det Àr fritt fram att köpa kvinnor, och mÀn, Àr traffickingproblematiken ocksÄ som störst. Att försvÄra prostitution Àr grundlÀggande i kampen för att stoppa mÀnniskohandeln. Och den svenska sexköpslagen har haft önskad effekt, det visade den offentliga utredning som presenterades för ett antal Är sedan.
I lĂ€nder som Sverige, dĂ€r sexköp Ă€r förbjudet, finns en betydligt lĂ€gre acceptans för exploatering av mĂ€nniskors kroppar. Genom att strypa efterfrĂ„gan minskar man den marknad som traffickingindustrin Ă€r beroende av. Det Ă€r dĂ€rför i huvudsak till bordeller i bland annat Tyskland och NederlĂ€nderna som kvinnor och unga flickor frĂ€mst frĂ„n Ăsteuropa tvingas för att agera sexslavar Ă„t hallickar och torskar. Och eftersom sexköp Ă€r lagligt och ses som ett fritt val Ă€r det oerhört svĂ„rt att komma Ă„t den misĂ€r som dessa kvinnor befinner sig i. Det Ă€r knappast sĂ„ att de mĂ€n som köper moldaviska 17-Ă„ringar pĂ„ bordeller Ă€r intresserade av att ta reda pĂ„ om flickan de precis betalat för Ă€r ett traffickingoffer.
Som liberal Àr frÄgan om enskilda mÀnniskors frihet alltid nÀrvarande. Men det Àr inte alltid sÄ att den pÄ ytan sjÀlvklara autonomin Àr det som innebÀr frihet för det stora flertalet. SÄ Àr det i det hÀr fallet. Prostitution handlar inte om frivilligt sex mellan tvÄ jÀmlika parter utan om makt och avhumanisering. Att vara emot lagliga sexköp kan dÀrför omöjligt vara ett utslag av kroppsskam. Den som hÀvdar att rÀtten att sÀlja sin kropp Àr en frihetsfrÄga vÀljer dessutom att vÀnda ryggen Ät mÀnniskor som Àr bland de allra mest utsatta. Det, om nÄgot Àr skamligt.