Ăr mĂ€nnen de stora förlorarna i det moderna samhĂ€llet? Mycket tyder pĂ„ det. I skolan presterar flickor bĂ€ttre i alla Ă€mnen förutom idrott. UngefĂ€r en tredjedel av pojkarna gĂ„r inte fĂ€rdigt gymnasiet i tid. En majoritet av de som utexamineras pĂ„ högskolorna Ă€r kvinnor.
Ăr det ett vĂ€xande matriarkat vi ser?
I det senaste avsnittet av SVT:s program âEkdal och Ekdalâ diskuterades manlighetens kris. Vad Ă€r det som gör att mĂ€n presterar sĂ€mre Ă€n kvinnor pĂ„ en rad omrĂ„den?
Ofta stÀlls biologiska könsskillnader mot kulturella förklaringar som normer och strukturer. Men det Àr en falsk motsÀttning. Anledningen till att skillnaderna mellan könen drar ivÀg Àr bÄde biologiska och kulturella, och kan förstÀrka eller försvaga varandra.
Kvinnor har generellt sett en bÀttre verbal och social förmÄga Àn mÀn. PÄ en arbetsmarknad dÀr fysisk styrka blir mindre viktigt, och dÀr social kompetens vÀrderas högre, kommer mÀn att fÄ det svÄrare.
Detsamma gĂ€ller skolan. Den gamla kunskapsskolan var som en âyttre tvĂ„ngströjaâ för pojkar med spring i benen. En grund- och gymnasieskola dĂ€r eleverna förvĂ€ntas lĂ€gga upp sin utbildning sjĂ€lva, och stor vikt lĂ€ggs vid förmĂ„gan att arbeta i grupp och att skriva analyserande texter snarare Ă€n att lĂ€ra sig konkret fakta, kommer att missgynna pojkar.
Det Àr just vad som har hÀnt. Förutom att flickor och kvinnor generellt sett har en bÀttre sprÄklig förmÄga mognar flickor tidigare.
NÀr ungdomar befinner sig i den tidiga delen av tonÄren ligger pojkarnas hjÀrnor i snitt tvÄ Är efter flickornas, sett till förmÄga att planera och strukturera.
Visst kan man hÀvda att det Àr kvinnors tid att dominera utbildningar och arbetsmarknaden nu. MÀnnen har ju historiskt sett varit en tung majoritet i maktens sfÀrer.
En sÄdan instÀllning Àr dock orÀttvis mot dagens unga, misslyckade pojkar. Dessutom Àr frustrerade, unga mÀn utan vare sig utbildning eller yrkesheder en tickande bomb.
DÄ kvinnor oftast inte vill bilda familj med en man som har lÀgre social och ekonomisk status Àn de sjÀlva blir dessa mÀn över pÄ Àktenskapsmarknaden. Det kan i sin tur leda till vÄld och annat asocialt beteende.
Ett jÀmstÀllt samhÀlle krÀver att vi accepterar att det finns könsskillnader. Pojkarna mÄste fÄ bÀttre förutsÀttningar och stöd att klara av det som flickor har lÀttare för. Tydligare strukturer och mer idrott skulle gynna pojkars studieresultat. Och det skulle Àven kvinnor tjÀna pÄ.