Kryssningskajen är betald till Almedalsveckan 2022

GOTLÄNNINGEN LIBERAL DEBATT2019-07-01 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Vad betyder mest för Gotland, Almedalen eller den nya kryssningskajen i Visby?

Det beror förstås på hur man räknar – 2018 beräknar Region Gotland med att det var 45 000 personer som besökte olika evenemang under Almedalsveckan, av dessa lyssnade 18 000-19 000 till de totalt åtta partiledartalen (rent statistiskt, ganska många lyssnade ju till alla eller flera av anförandena).

Till detta ska läggas några miljoner svenska TV-tittare, program i radio, ett oöverskådligt antal artiklar om främst svensk politik i pressen samt de pengar som genererades.

Almedalsveckan är en gotländsk succé.

Om behovet av en kryssningskaj har jag skrivit i denna tidning under så många år att jag tappat räkningen. Nu finns den, sedan ett drygt år, till en kostnad av ungefär 250 miljoner kronor.

Som mest kan den ta emot två båtar samtidigt som är hela 340 meter långa – och det kan blåsa upp till 14 meter/sekund utan att båtarnas och passagerarnas säkerhet är i fara. Klimatförändringar till trots: Det duger. Vem vill gå iland om det blåser ännu mer till sjöss?

Under 2019 beräknas antalet besökare från kryssningsfartyg som anlöper Visby bli över 100 000. Sammantaget är 102 anlöp från 89 fartyg planerade.

Det kan jämföras med 2013 (jag skrev om det på denna plats i maj det året): 66 anlöp varav 19 på redden, totalt 48 000 besökare, faktiskt en uppgång från något år tidigare då det bara blev 53 anlöp med 40 000 kryssningsbesökare.

Kryssningskajen är en succé!

Ekonomiskt och besöksmässigt.

För visst är det ekonomiska tillskottet till Visbys handlare, inklusive hotell och restauranger, det stora rederiet ej att förglömma, viktigt för regionen, sysselsättningen och varenda gotlänning av Almedalsveckan, men kryssningspassagerare är, det vet vi, benägna att byta sina slantar, numera mest i form av kreditkort, mot minnen och upplevelser.

Om man gör tankeexperimentet att det numera kommer 50 000 fler kryssningspassagerare per/år än utan kryssningskajen och de spenderar i genomsnitt 1 000 kronor/person under sina korta besök i staden – och det gör de, det vet vi – är investeringen på 250 miljoner kronor betald på fem år, lagom till Almedalsveckan 2022.

Själv minns jag hur vår fastlandsbil vinschades från båten när vi kom – far var 1:e provinsialläkare ett tag på Gotland, sådana är numera avskaffade – till hamnen i Visby, det var 1958. Folk samlades varje kväll i stora skaror på kajen och tittade på skådespelet när båtarna kom från det avlägsna fastlandet.

En applåd för kryssningskajen. Det är Visby värt.

LIBERAL DEBATT