Viktig kampanj om seriösa medier

Foto: Bertil Ericson / TT

GOTLÄNNINGEN LEDARE2017-01-24 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag läser för tillfället ”Det svenska hatet” av journalisten och författaren Gellert Tamas. Det är en välskriven bok av en dedikerad journalist som vill förklara bakgrund och sammanhang till hatet som i dag tar sån plats i vår tillvaro: militant islamism och islamifientliga grupperingar.

En episod i boken, hur sajten Politiskt Inkorrekt (föregångare till Avpixlat), skapades är mycket intressant. Sajten startades av en person vars största profilfråga var att ingen skulle skyddas av anonymitet i medier, att invandrare kom hit för att leva på våra bidrag och islam var det stora hotet mot västvärlden.

Han jobbade själv under pseudonym fram till sin död, gjorde allt för att slippa arbeta och levde på bidrag. Ända tills han fick nog av Sverige och emigrerade till.... Turkiet, ett muslimskt land.

Denne beskrivning är så talande för hela den ”anti-pk-rörelse” som i dag engagerar allt från människor som misstror samhället lite i allmänhet till dem som på allvar tror att det finns en plan att ”islamisera” Europa och bilda Eurabia.

Motsägelsefullt och ologiskt.

Ser man vetenskapligt och tar hänsyn till verkligheten blir denna utbredda konspirationsteori absurd.

Jonas Otterbeck, islamolog vid Lunds universitet, säger i Tamas bok så här: ”Hela idén är så vansinnigt barock. Ett arabiskt enat nätverk som vill ta över Europa? När de arabiska staterna inte ens klarar av att hålla sams sinsemellan”.

Med så många påhittade eller medvetet missuppfattade ”nyheter” som sprids vet man till slut inte vad man ska tro på.

Häromdagen fick vi också ett helt nytt begrep: ”Alternative facts”.

Denna gång inte från någon obskyr ”alternativ nyhetsförmedlare” på nätet utan från Vita Huset som trots bilder och rapportering som var och en kan se, vidhåller att alla bilder och rapporter är falska, det är Trump-adminstrationens ord som gäller.

Och därifrån sa man att aldrig någonsin har så många varit på plats för att se en amerikansk president sväras in på sitt ämbete.

Punkt.

Aldrig tidigare har väl en kampanj för seriösa medier och publicistiskt ansvar kommit lägligare än den som precis startats av Tidningsutgivarna.

Tidningsutgivarna (TU) är mediehusens branschorganisation och kampanjen som ska pågå i tre år handlar om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare.

Ni kan se en annons ur kampanjen lite längre bak i dagens GT.

Kampanjen handlar om att ta ansvar i nyhetsarbetet. Ta hänsyn till dem man skriver om men också deras barn och familjer.

Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen”, säger Jeanette Gustafsdotter TU:s vd i ett pressmeddelande.

Det bristande förtroendet för medier är ett stort problem och kunskapen om hur seriösa medier arbetar behöver verkligen öka. Ett enkelt bevis för om man är seriös eller inte är att ha namngivna ansvariga personer att kontakta.

Saknas det kan man med all säkerhet utgå från att det inte är det enda som man mörkar.