Nån annan eller vi själva?

Foto: Dennis Pettersson

GOTLÄNNINGEN LEDARE2017-01-10 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Regionen investerar i en efterlängtad kryssningskaj som möjliggör en stor ökning av besökare till vår ö.

Något som näringslivet längtat efter i decennier, inte minst sedan de senaste årens stora kryssningsfartyg passerar Gotland för att de helt enkelt inte kan lägga till och få i land sina passagerare.

På landsbygden hörs klagomål på ”ännu en investering i Visby” och nu senast står andra frågande om hur kryssningsgästerna ska kunna ta sig från kajen och runt till olika besöksmål.

Jag tror och hoppas att det samtidigt smids massor av planer på hur Gotland som destination ska kunna dra nytta av den möjlighet som kryssningskajen innebär. För ska alla sitta med armarna i kors och vänta på att ”nån annan” (läs regionen) ska ordna med all gemensam infrastruktur så att man själv kan dra in pengarna, då kommer sannolikt också de värsta farhågorna om ”pengarna i sjön” att besannas.

Lite hopp får jag när jag läser Thomas Thomas Nyberg, vd för Gotland Excursion AB, ett företag som redan är aktiv arrangör av kryssningsresor och guidade bussturer. Han säger till Helagotland.se att han inte är så orolig över att bussarna ska räcka till när de stora kryssningsjättarna lägger till.

Annars kan man ju också se den förväntade ”anstormningen” av kryssningsresenärer som en ganska stor affärsidé. Om man redan nu ser ett antal behov där det inte finns självklara lösningar så har man ett utrymme att lägga beslag på.

Det krävs ett risktagande men det gör väl alla nya affärer.

Genom Gotlands Förenade Besöksnäring finns också ett nätverk som nya aktörer i kryssningsturismen kan samarbeta med för att ha en grund att stå på.

Samarbete har alltid varit en knäckfråga i gotländsk turistnäring. Det fanns en del konflikter och brist på engagemang i den gamla turistföreningen. När denna gick i konkurs 2011 såg alla behovet av någon form av fortsatt gemensamt organ och en utredning landade i en ny förening, Gotlands Förenade Besöksnäring, det finns också ett aktiebolag med samma namn.

Gotland Cruise Network är ett nätverk som drivs av Gotlands Förenade Besöksnäring och består av aktörer inom näringslivet här ska alla frågor stötas och blötas kring allt som behöver ordnas innan den första kryssningsjätten angör den nya kajen under 2018.

Så vi andra får nog lita till att ett intensivt arbete pågår för att alla möjligheter ska utvinnas för att vara så beredda och förberedda det bara går tills dagen är inne.

Mest oroande är trots allt bristen på bussar som Göran Hult, både bussföretagare och ledamot i Gotlands Förenade Besöksnäring, uttrycker. Han är insatt och förstår vad som behövs och ser även de problem som finns att tillgodose kryssningsbesöken men också ha att göra när det inte kommer några båtar.

Här finns utrymme för nytänkande och innovativa entreprenörer att hitta lösningar som är hållbara.

Man kan se det som ett problem som nån annan ska lösa eller som en affärsmöjlighet att lägga beslag på.