Historien om Sune-traditionens uppgång och fall

Min efterlysning på bakgrunden till firandet av Sune-dagen besvaras här av Berra Sandström.

Foto:

GOTLÄNNINGEN KURIOSA2017-11-30 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Du efterlyste lite historik över traditionen om Sune-dagen. Kanske kan jag bidra med lite.

När ungdomskulturen under 60-talet förändrades efter impulser från England med Beatles och deras i början av karriären fina kläder med kråsskjortor och långt hår, anammades det av tonåringar i Sverige.

Men som vanligt inte av alla.

En grupp höll fast vid 50-talets mode med uppåtkammat hår bland killarna och uppsatt hår bland tjejerna.

De som tog till sig det nya modet kallades mods och den gruppen gav från början öknamn till de konservativa som då blev uppkallade efter två vanliga namn i den äldre generationen: Sune och Doris.

Tiden gick och mot slutet av 60-talet fanns inte många kvar med sune- och dorisfrisyrer.

Då blev det lite mer nostalgi över den gamla ungdomskulturen och det blev kul att klä ut sig i deras mundering vid speciella tillfällen.

En bit in på 70-talet – tror jag – kom någon på idén att göra en nostalgidag på Sunes namnsdag 29 november.

Sune-dagen växte sedan till sig och firades långt in på 80-talet främst bland högstadie- och gymnasieelever.

Som många traditioner nådde den först en topp innan nästa ungdomsgeneration hittade på nya traditioner.

Det finns säkert många som kan berätta ännu mer om denna ”kulturyttring”.

Hittade ett par bilder på mig som tonåring på 60-talet med en tidigare sune-frilla och en senare långhårigare och skäggigare variant.

Har dock ingen bild på mig med typiska mods-kläder som kråsskjorta – gillade aldrig det …