Flygskattens kritiker, till vilka undertecknad absolut ska räknas, varnade i förväg för konsekvenserna. Det fördyrade flygandet skulle säkert minska – i detta vidsträckta och perifert belägna land som verkligen behöver flyg. Men som miljöpolitisk åtgärd är flygskatten rena självskadebeteendet. Remissinstans varnade för att skatten skulle skada Sverige utan att göra någon verklig skillnad för miljön.
Oron var motiverad, vilket vi tyvärr fått bekräftelse på. Standbynordic.com skriver om hur flygtrafiken i Europa kraftigt växer – utom i Sverige. Här går utvecklingen åt andra hållet. Men den svenska flygskatten har bland annat inneburit ett uppsving för flygtrafiken i vårt grannland Danmark.
Så går det när Miljöpartiets tillåts diktera politiken. Kostsamma och skadliga åtgärder av symbolisk karaktär. De är väldigt intresserade av att statuera exempel och kritisera mänskligt beteende, så till den grad att effekterna för miljön verkar vara nedprioriterade.
Flygtrafiken är internationell. Om man vill åstadkomma förändring som verkligen gör skillnad för miljön bör det helst ske på global nivå. Ett minimikrav är att åtminstone hela den europeiska flygmarknaden omfattas av nya regler och pålagor i syfte att begränsa flygtrafiken.
När ett enskilt land agerar mot flygtrafiken leder det bara till att det egna landets ekonomi skadas, utan vinster för miljön. Och på det sättet blir man verkligen inte ett föredöme för andra länder. Vem vill ta rygg på en flagellant som gisslar sig själv utan att det tjänar något till?
För övrigt kan en gotlänning inte ta tåget istället för flyget.