Ska flygbolag bedöma asylskäl?

Gotlands Allehanda2015-09-11 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag skrev för några dagar sedan om Hans Rosling, statistikexpert och professor i internationell hälsa. Han är för övrigt på väg till Gotland i november för att hålla ett föredrag.

Flygbiljetter har i dag ofta relativt överkomliga priser. Hans Rosling påminde häromdagen om varför flyktingar är beredda att betala smugglare mycket, mycket mer än så för resor som är obekvämare, långsammare, kortare och framförallt farliga. De har inga alternativ.

Flygbolagen, och andra företag som sysslar med persontransporter över gränser, har ett så kallat transportörsansvar. Det kan stå dem mycket dyrt att sälja resor till flyktingar som senare visar sig inte ha asylskäl. Varför de måste avstå från att överhuvudtaget sälja resor till flyktingar.

Flygbolagen har därmed tvingats hålla flyktingar borta från europeiska länder som kan fortsätta hävda att de visst ger asyl till flyktingar när det är befogat. Så länge de lyckas passera gränsen och få sin asylrätt prövad. Vilket alltså kan vara – ofta är – dyrt, svårt och farligt.

Jag minns när transportörsansvaret infördes och att jag då var hårt emot att flygbolagen skulle tvingas till något som liknar ett smutsigt myndighetsarbete. Men av någon anledning har transportörsansvaret sedan blivit en fråga som nästan fallit i glömska. Accepterats som en given del av förutsättningarna.

De svenska flygbolagen uppmanade i går regeringen att upphäva EU:s transportörsansvar. Det borde göras på europeisk nivå för att möjliggöra för flyktingar med pass att få sin asylrätt prövad.