Som skribent är jag kanske på sätt och vis part i målet. Men när mindre än två tredjedelar av eleverna i årskurs fem på Gotland klarar målen för läsning och stavning så tycker jag att det är väldigt illavarslande. En god förståelse av språket och en god förmåga att använda det är viktigt på så många sätt. För kunskapsinhämtningen i snart sagt alla ämnen. För förmågan att förstå och deltaga i samhällslivet. För att kunna kommunicera och förstå mer än de mest basala budskap. För att nämna några exempel.
Jag kollade webben för att få läsarnas reaktioner på gårdagens nyhet i GA. Sex reaktioner hade inkommit. Det är kanske ingen perfekt temperaturmätare av hur het en fråga är, men jag har ju en känsla av att reaktionerna brukar bli starkare än så om skolan exempelvis serverar fel matfett att breda på brödet i skolbespisningen. Jag förstår inte detta och kommer sannolikt aldrig att göra det. Jag tycker att det borde väcka ett ramaskri av indignation när så många elever, mitt i sin grundskoletid, har en bristande förmåga i skolans mest grundläggande ämne.