I går presenterades de planer för framtida höghastighetståg som nu ska utgöra basen för att bestämma var tågen ska gå och var de ska stanna. Genast utbröt en debatt där de orter som nu anser sig förbigångna ska förklara varför rälsen borde leda just genom deras kommun eller region.
Jag tror den gigantiska järnvägssatsningen behöver en rejäl debatt på en mer basal nivå. Är det överhuvudtaget klokt att investera hundratals miljarder i järnväg i det glest befolkade Sverige? Järnväg är en utmärkt transportsätt, framför allt mellan stora befolkningscentra i tätbefolkade regioner med trafikinfarkt. Men inget av detta stämmer in på Sverige.
Investeringen riskerar dessutom att bli mycket dyrare än man nu räknar med.
Det skulle exempelvis ”bara” kosta elva miljarder att bygga den omtvistade Botniabanan. Men notan landade på 26 miljarder. Och Riksrevisionen har konstaterat att de utlovade samhällsekonomiska effekterna av Botniabanan aldrig infriades.
Vi har redan i dag en järnväg som vi uppenbarligen inte anser oss ha råd att ens underhålla ordentligt. Folk undviker att åka med tåget därför att de befarar att de inte ska komma fram i tid. En oro som inte är obefogad.