Organisationen Friends har publicerat sin Ärliga rapport i vilken mobbningen i skolorna granskas. Den visar att drygt Ätta procent av landets elever mobbas i skolan, 60 000 elever. I drygt hÀlften av fallen har mobbningen pÄgÄtt i flera mÄnader eller lÀngre. Mobbningen har legat konstant pÄ samma nivÄer i tjugo Är. Det Àr oacceptabelt.
Lars Arrhenius, generalsekreterare Friends, och Ditte Karlsson, ordförande LÀrarförbundet student, skriver i Dagens Nyheter (12/8) om hur mobbningen kan minskas. Ett förslag Àr att hela lÀrarutbildningen ska prÀglas av ett normkritiskt perspektiv och normkritisk pedagogik ska lÀras ut. Ett annat förslag Àr att skolvÀrlden ska kompetensutvecklas kring insatser som forskning visar Àr effektiva mot mobbning.
Det Àr bra att problematiken med att mÄnga barn och ungdomar kÀnner sig otrygga i skolan lyfts. NÄgonting mÄste ske för att mobbningen ska minska och barn ska kunna gÄ till skolan utan att kÀnna en klump i magen. Men lösningarna debattörerna presenterar förenklas i sitt för vÄr tid typiska hyllning av normkritiken. Risken Àr att normkritik som den mÄnga gÄnger tagit sig uttryck kan bli en ny typ av norm som ersÀtter andra normer. Det Àr inte sÀkert att den typen av lösningar Àr de mest effektiva, eller alltid slÄr rÀtt.
Att lÀrarna har en normkritisk pedagogik i bagaget eller kunskaper om vad som Àr effektivt mot mobbning hjÀlper dock föga, om det Àr allmÀn oro i klassrummet och lÀrarna saknar auktoritet. Mobbningen i ord och handling utförs inte enbart under rasterna utan kan följa med in i klassrummen eller hem efter skolan dÄ den sker genom mobiltelefonerna. Enligt Friends rapport Àr chattjÀnsten KiK den vanligaste platsen för krÀnkningar bland flickor och de flesta krÀnkningarna bland pojkar sker via internetspel.
NÀr krÀnkningarna sker i mobiltelefonerna Àr det svÄrt för lÀrare att upptÀcka och hantera problemet. Det Àr heller kanske inte sÄ konstigt att ingen vuxen upptÀcker och agera mot mobbningen nÀr lÀrare byts ut ofta och vikarier hör till vardagen i skolan.
I Miami i USA har en modell införts för att minska andelen unga som mÄr dÄligt. Modellen innebÀr att lÀrare trÀnas i att se varningstecken för nÀr unga mÄr dÄligt, och nÀr en lÀrare ser varningstecken kopplas en kurator snabbt in för att trÀffa eleven i frÄga och göra en utvÀrdering. Om lÀrare kan fÄnga upp elever som mÄr dÄligt kan man ocksÄ lÀttare gÄ till botten med problemet.
Om lÀrare ÄterfÄr auktoriteten i klassrummen skulle mobbningen enklare upptÀckas och undvikas. Verktyg för att upptÀcka nÀr en elev mÄr dÄligt och professionell hjÀlp att fÄ Àr nödvÀndigt för att elever ska kunna kÀnna sig trygga i skolan. Men att enbart lÀgga stora pengar pÄ normkritiska kurser riskerar att leda resurserna fel.