Det har famlats efter bortförklaringar, när svenska elevers fallande resultat i de så kallade PISA-undersökningarna ska debatteras. En sådan bortförklaring har varit de nya invandrande eleverna. De har, naturligtvis, bristande kunskaper i svenska. För många av dem har det dessutom inte varit mycket bevänt med skolgången i hemlandet eller under landsflykten. Kan inte detta förklara kräftgången för Sverige i PISA.
Skolverket har studerat frågan. Och funnit att bortförklaringen inte alls håller. Ett större antal elever med utländsk bakgrund förklarar bara 22 procent av de svenska elevernas tillbakagång. Dessutom lyckas den svenska skolan sämre och sämre med att ge elever med utländskt ursprung de kunskaper de behöver. Vilket leder till att en lägre och lägre andel kan söka till gymnasiet med godkända betyg i kärnämnena.
Det vore värdefullt om man nu kunde fokusera på hur skolans resultat kan bli bättre, istället för att leta godtagbara skäl till att misslyckas.