Folkpartiledaren Jan Björklund vill ha betyg i årskurs fyra. Vetenskapsrådet har gått igenom forskningen och finner inget stöd för Björklunds linje, att detta skulle spela roll för skolans kunskapsresultat.
Själv fick jag betyg i trean och jag måste nog medge att betygen spelade en icke obetydlig roll och höjde min studiemotivation.
Men jag tycker ändå att betygsdebatten är något av ett sidospår. Ingenting är viktigare än bra lärare. Det är viktigare än klasstorlek, skolmat, lokaler, skolinspektioner och dokumentation. Och ja, viktigare än betyg.
Vi har årtionden av försyndelser att ta igen. Hur bygger vi upp en god lärarkår och återger den dess ställning, anseende och oberoende? Hur betalar och premierar vi goda lärare? Hur ska vi göra läraryrket mer attraktivt och hur höjer vi söktrycket till lärarutbildningarna? Är legitimationskrav verkligen rätt väg, när lärarutbildningarna inte hållit den nivå vi vill? Hur återskapar vi ordning och en god arbetsmiljö för goda lärare?
Betyg i fyran? Visst. Men inte bidrar det mycket till att finna svar på ovanstående frågor.