Gruvligt inkonsekvent politik

Gotlands Allehanda2018-01-12 06:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

FrÄn 1 februari kan den som köper en elcykel, elmoped eller elmotorcykel fÄ bidrag för det, tack vare regeringens nya elfordonspremie. Den som Àger en elbil kan bÄde undvika den sjÀlvhöjande bensinskatten och fÄ statligt bidrag för att installera en laddbox. Regeringen skyr inga medel för att styra oss mot ett samhÀlle som gÄr pÄ el för att minska utslÀppen. Och det Àr en vision god som nÄgon, Àven om medlen som anvÀnds för att uppnÄ den kan diskuteras. Vad regeringen dock verkar ha missat Àr att batterierna som krÀvs till elfordonen inte vÀxer pÄ trÀd.

I en debattartikel i SvD NĂ€ringsliv (10/1) pekar Kristdemokraternas energi- och nĂ€ringspolitiske talesperson Penilla Gunther pĂ„ att regeringen, och framförallt Miljöpartiet, motverkar sin egen elfordonsvision. Detta genom att missgynna den svenska gruvnĂ€ringen och dĂ€rmed utvinning av metaller och mineraler som behövs för att tillverka batterier. ”Nu mĂ„ste regeringen tala om vad som gĂ€ller”, skriver Gunther.

Att svensk gruvnÀring hÀmmas av den förda politiken Àr ingen nyhet. Ingen ny gruvetablering har gjorts utanför befintliga omrÄden de senaste tio Ären, trots att sÀllsynta jordartsmetaller som litium, nickel och kobolt skulle kunna utvinnas i Sverige. Detta beror enligt myndigheten TillvÀxtanalys till stor del pÄ att tillstÄndsmyndigheter begÀr alltmer underlag, vilket gör tillstÄndsprocesserna lÄnga och oförutsÀgbara för företagen.

Att det finns en viss miljöfara med gruvdrift Àr ingen hemlighet, men för att vi ska kunna gÄ frÄn fossila brÀnslen till el mÄste batterier tillverkas pÄ nÄgot sÀtt. DÄ gÀller det att vÀlja det minst dÄliga. Konsekvensen av regeringens politik blir tvÀrtom att 85 procent av alla sÀllsynta jordartsmetaller importeras frÄn Kina, dÀr gruvdriften Àr lÄngt sÀmre för bÄde miljö och personal. Det bÀsta alternativet vore sÄledes att tillÄta utvinning av metallerna pÄ hemmaplan, dÀr företagen gör vad de kan för att minimera skador pÄ miljön.

En annan förutsĂ€ttning för att regeringens elfordonsvision ska förverkligas Ă€r att folk har rĂ„d att köpa elcyklar och elbilar. Trots subventioner Ă€r det nĂ€mligen en lĂ„ngt ifrĂ„n billig investering i dagslĂ€get. Även dĂ€r lĂ€mnar de svenska gruvföretagen sitt bidrag i form av jobbmöjligheter, framförallt i de nordligaste delarna dĂ€r bilen Ă€r en nödvĂ€ndighet för de flesta. MĂ€nniskors möjlighet att investera i miljövĂ€nlig teknik Ă€r beroende av att företagen kan expandera.

Oavsett vad man tycker om regeringens eldrivna vision mÄste vi kunna krÀva att den Àr konsekvent. SÄ Àr dock inte fallet, eftersom utvecklingen hÀmmas av att gruvnÀringen motarbetas. En verkligt miljövÀnlig regering skulle hellre utveckla gruvnationen Sverige Àn hycklande bidra till kinesisk miljöförstöring.

LĂ€s mer om