Fartyget styrde företaget

Gotlands Allehanda2016-02-05 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Redan när Gotlandsbåten avslöjade vilken färja som skulle användas så infann sig en fråga. Vad hände med det ursprungliga konceptet? Den 2 juli i fjol skrev jag:

”Var det inte meningen att Gotlandsbåten skulle köra turister i lite långsammare fart, och därmed erbjuda att lågprisalternativ för dem som inte är så känsliga för överfartens tid?

Men nu har Gotlandsbåten bestämt sig för ett höghastighetsfartyg som ska köras ett par knop fortare än Destinationens färjor...”

Jag avslutade med frågan: ”Finns det en ny strategi som styrt valet av båt? Eller är det båten som orsakar en ny strategi?”

Det senare alternativet stämmer, visade det sig, när vd Ralph Axelson i går besvarade frågan. Gotlandsbåten letade men hittade ingen lämplig båt för det gamla konceptet. Men man hittade en bra färja och ställde sig frågan om man kunde hitta ett nytt koncept som passar den.

Därmed menar Axelson att man varit trogna det mer grundläggande målet: Konkurrerande färjetrafik ska föra mer folk till Gotland.

Så är det väl ofta för entreprenörer. Man måste ha en bra mix av envishet och flexibilitet. Det gäller bara att veta när man ska vara vad.