Det är så man storknar

Gotlands Allehanda2018-11-21 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag skrev för två veckor sedan om hur elbilar som subventionerats kraftigt av svenska skattebetalare går på export när de är nästan nya. Nu har SVT:s konsumentredaktion Plus undersökt dessa affärer och funnit att en elbil av fem som säljs som ny i Sverige lämnar landet inom ett halvår. För den bil som minst av alla förtjänade epitetet "begagnad" tog det bara 13 dagar innan den gick på export.

Karolina Skog (MP), som är miljöminister i den återbrukade övergångsregeringen, tar det dock med ro.

– När vi utformade bonus malus-systemet gjordes ansträngningar för att minska risken för läckage, men det finns mig veterligen inget system som är helt vattentätt.

Kanske tycker hon att det är helt OK om det säljs subventionerade elbilar i Sverige som minskar koldioxidutsläppen i Norge, som tycks vara det främsta mottagarlandet för svenska elbilar.

Men, som en läsare påpekade efter min förra ledare i ämnet: Bilar med fossila bränslen släpper inte bara ut koldioxid, utan även exempelvis hälsovådliga kväveoxider. Effekten av dessa är mer lokal och elbilar kan medföra en stor och platsbunden förbättring av den luft vi andas. En förbättring som svenska skattebetalare nu finansierar åt Norge.