Gotlandsbåten har blivit med färja. Nästa sommar ska en ny färjelinje kunna utmana Destination Gotland. Och genast uppstår en debatt som följer ett bekant mönster. Båten är för bred eller fel på annat sätt. Färden blir skumpig i en katamaran som kan framkalla kräkningar. Och så vidare.
Själv välkomnar jag tanken på att den problemförföljda Gotlandsbåten äntligen kan komma i sjön. Men givetvis finns det frågar som även jag ställer mig.
För det första så undrar jag hur det ska gå när Region Gotland ska bereda plats för Gotlandsbåten i hamnen. Där finns en olöst konflikt med Destination Gotland som gäller tillgången till färjelägena.
För det andra så är jag nyfiken på hur Gotlandsbåtens affärsidé har förändrats. Var det inte meningen att Gotlandsbåten skulle köra turister i lite långsammare fart, och därmed erbjuda att lågprisalternativ för dem som inte är så känsliga för överfartens tid?
Men nu har Gotlandsbåten bestämt sig för ett höghastighetsfartyg som ska köras ett par knop fortare än Destinationens färjor, och dessutom på en linje som är kortare.
Finns det en ny strategi som styrt valet av båt? Eller är det båten som orsakar en ny strategi?