Visionerna saknades

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2009-04-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
När Destination Gotland för tionde gången ordnade Öppet Forum var det glädjande nog gott om folk som mött upp på Borgen i lördags. Glädjande, därför att det visar att färjefrågorna verkligen engagerar gotlänningarna och det är ett engagemang som behövs för att vi ska kunna behålla den höga standard som trafiken nu har.
I min lördagsledare skrev jag så här inför Forumet: "Om resenärerna utnyttjar möjligheten att ställa frågor och rederiet lyssnar och verkligen tar till sig resenärernas synpunkter, kan det bli en riktigt intressant eftermiddag på Borgen".
Och visst blev det en bra eftermiddag med ett 100-tal besökare, men detta tionde forum kommer definitivt inte att bli hågkommet som det mest intressanta. Det var de gamla "vanliga" frågorna som ställdes om hundplatser, gräddfil på bildäck för pendlare, filmutbud och så förstås biljettbokningen och det nya priskonceptet.

Anpassning till 2000-talet
Precis som jag förutspådde i lördagens ledare blev det huvudfrågan och prisexempel på olika turer nämndes både från rederiet och frågeställande resenärer. Hur som helst är det bara att konstatera att priskonceptet är en anpassning till 2000-talet och liknande system finns sedan länge inom bland annat flyget. Däremot är det lätt att förstå den irritation som finns hos de resenärer som inte har tillgång till internet. Mycket av systemet är uppbyggt kring egenbokning via dator och vid traditionell telefonbokning är det svårt att få överblick över prisvärda turer.
Däremot uteblev debatten om maten ombord och det tycker jag är bra. Det handlar trots allt om en båtresa på tre timmar och inte en längre kryssningstur.

Bagagehanteringen
Sedan var det förstås det här med bagagehanteringen och pendeltågens tidtabeller i Nynäshamn. En följetong som det nu ännu en gång utlovas en lösning på. Ska man våga tro på det? För även efter forumet 2006 skrev jag om den olösta frågan med den miserabla bagagehanteringen och inget har hänt sedan dess.
Trots det känns det dock som rederiet tar till sig de flesta synpunkter och förslag. Kanske ibland lite för artigt, för varje förslag måste ju vägas mot att det inte bara ska passa förslagsställaren, utan också helst alla resenärer. Däremot saknades de vassa frågorna ställda direkt från publiken. Tiger hälsan still?
Var fanns till exempel frågorna om de framtida fartygstyperna, framtida bränsle, säkerheten och den "evigt olösta miljöfrågan" om elanslutning av färjorna i Visby hamn? Synd, eftersom hela rederiets ledning med olika befattningshavare fanns på plats och säkert kunnat bidra med intressanta svar.

Nyvässat forum
Tror att det är dags för en reformering av mötets upplägg. Mer framtida visioner borde diskuteras och här ska alla lokalpolitiker och beslutsfattare finnas med och lyssna. Vi får nämligen aldrig glömma bort att drygt 80 procent av allt resande till och från Gotland sker med färjorna och i stort sett allt gods. Därför är en väl fungerande landsväg med rimligt biljett- och fraktpris en av de viktigaste grundförutsättningarna för en fortsatt positiv utveckling av Gotland.
För även om rederiet andas optimism och gotlänningarna är hyfsat nöjda, får det inte betyda att debatten tystnar. Ett reformerat och nyvässat forum nästa år kan innebära ett stort steg på vägen mot en enad syn på den framtida Gotlandstrafiken.
Läs mer om