Vilka ö-turister vill vi ha?

Golfa Gotland runt och GGN ger fler säsonger.

Golfa Gotland runt och GGN ger fler säsonger.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2007-10-31 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Idag hålls den årliga Turistdagen. Då redovisas hur sommarsäsongen varit. Trots halvskapligt väder kommer årets resultat antagligen visa sig vara riktigt bra. Säkert fortsätter trenderna, att allt fler bokar senare, föredrar ett bra boende med stor komfort framför det billigaste och primitivaste. För en familj med barn utan gotlandsrabatt är det inte billigt, att ta sig till Gotland och då vill man bo bra och bekvämt.
Jag hoppas det blir en rejäl diskussion och ett uttalande på Turistdagen om behovet av en ny kryssningskaj i Visby.
Det är så många företag, som kan tjäna oändligt mycket mer pengar, om det kommer många kryssningsfartyg till Visby. Om det inte byggs en kryssningskaj inom det närmaste året, så kommer Gotland att tappa en stor del av kryssningsgästerna, vilket blir ett stort hål i besöksnäringens kassor. Och förlorade jobb.
Idag ska ledningen för Gotlands Turistföreningen, GTF, presentera framtidsplaner och aktivitetsplaner för 2008. Dessutom en uppgradering av gamla "365 dagar Gotland". Nu betonas ännu mer vikten av att få fram produkter, som är eftertraktade hela året om. Målet för visionen är att Gotland ska vara den ledande mötesplatsen året runt i Östersjöregionen. Jag tycker det låter vettigt. Mötesplats, året runt och i Östersjöregionen.
En annan bra sak är, att det framhålls att resan och vistelsen på Gotland ska upplevas som prisvärd. Det betyder, att även om det kostar mer än på andra ställen, så ska mervärdet av att vara på Gotland ge känsla av det var värt pengarna. Gotland ska inte satsa på att var billigast, utan på att hålla bästa kvalitén. GTF trycker hårt på att alla medlemsföretag och gotlänningar har ett ansvar för att uppnå detta mål.
Sommarturismen måste hela tiden utvecklas och få fram nya prisvärda produkter som lockar. Men det gäller också att stärka de evenemang, som ger Gotland andra säsonger.
I helgen har vi GGN och på våren Golfa Gotland runt. Dessa evenemang ger väldigt många gästnätter och stora inkomster till besöksnäringen. Hur får vi evenemang och säsonger kring jul och nyår och på andra "döda" tider under året? Det är utmaningen för hela den gotländska besöksnäringen. Kanske får vi tips på Turistdagen.
Läs mer om