Vilka ö-turister vill vi ha?
Golfa Gotland runt och GGN ger fler säsonger.
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag hoppas det blir en rejäl diskussion och ett uttalande på Turistdagen om behovet av en ny kryssningskaj i Visby.
Det är så många företag, som kan tjäna oändligt mycket mer pengar, om det kommer många kryssningsfartyg till Visby. Om det inte byggs en kryssningskaj inom det närmaste året, så kommer Gotland att tappa en stor del av kryssningsgästerna, vilket blir ett stort hål i besöksnäringens kassor. Och förlorade jobb.
Idag ska ledningen för Gotlands Turistföreningen, GTF, presentera framtidsplaner och aktivitetsplaner för 2008. Dessutom en uppgradering av gamla "365 dagar Gotland". Nu betonas ännu mer vikten av att få fram produkter, som är eftertraktade hela året om. Målet för visionen är att Gotland ska vara den ledande mötesplatsen året runt i Östersjöregionen. Jag tycker det låter vettigt. Mötesplats, året runt och i Östersjöregionen.
En annan bra sak är, att det framhålls att resan och vistelsen på Gotland ska upplevas som prisvärd. Det betyder, att även om det kostar mer än på andra ställen, så ska mervärdet av att vara på Gotland ge känsla av det var värt pengarna. Gotland ska inte satsa på att var billigast, utan på att hålla bästa kvalitén. GTF trycker hårt på att alla medlemsföretag och gotlänningar har ett ansvar för att uppnå detta mål.
Sommarturismen måste hela tiden utvecklas och få fram nya prisvärda produkter som lockar. Men det gäller också att stärka de evenemang, som ger Gotland andra säsonger.
I helgen har vi GGN och på våren Golfa Gotland runt. Dessa evenemang ger väldigt många gästnätter och stora inkomster till besöksnäringen. Hur får vi evenemang och säsonger kring jul och nyår och på andra "döda" tider under året? Det är utmaningen för hela den gotländska besöksnäringen. Kanske får vi tips på Turistdagen.