Viktigt få kassan på rätt köl
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Häromdagen skrev facket ST i DN om hur de anställda inom Försäkringskassan arbetar under oacceptabla förhållanden. Det är ju också de, inte beslutsfattarna, som får ta smällarna när människor, helt förståeligt, tar ut sin ilska mot dessa i samtal om uteblivna pengar.
Den stora omorganisationen av Försäkringskassan som påbörjades 2005 var säkert nödvändig eftersom verksamheten i stort grundades på hur den byggdes upp på 1950-talet. Men det är tydligt att omorganisationen blev svårare än man räknat med och bilden som beskrivs i JO:s rapport är en bild av en överbelastad personal som för att klara att hålla näsan över vattnet blir desperat defensiv utåt.
Vittnesmål om hur personer som är beroende av utbetalningar får vänta i flera månader och förvägras självklar information om till exempel namnet på handläggaren av ens ärende, vittnar om hur situationen sett ut.
Precis som ST-ordföranden Annette Carnhede skrev i debattinlägget i DN är det inte rimligt att personalen ställs ut i kylan som sköldar gentemot medborgarna som drabbas av konsekvenserna.
I morgon ska riksdagens socialförsäkringsutskott ha ett öppet sammanträde med JO om Försäkringskassan handläggning och man kan hoppas att kraftfulla åtgärder görs för att få kassan på rätt köl snabbt.
Att man låtit det gå så långt att folk riskerar att bli vräkta för att de väntar på rättmätiga ersättning i form av sjukpenning, bostadsbidrag eller föräldrapenning är inte värdigt ett land som Sverige.