Vi kan inte sitta still i båten
Foto: Krister Nordin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Han har lyckats få svar av Åke Svensson och Eva Nypelius som ganska förutsägbart förklarar att frågan är ständigt närvarande och plockas upp så fort man har möjlighet.
Jag har fortfarande inte fått svar av Maud Olofsson på mitt öppna brev till henne som även utgjorde ledare den 31 maj i år. Det tycker jag är ganska dåligt även om jag har full förståelse att hon har annat göra och att hon kanske tycker att svaret gavs av infrastrukturminister Åsa Torstensson på en fråga av Christer Engelhardt (s) i riksdagen.
Det finns som jag ser det tre spår att driva i kampen för vägpriser:
1. Det viktigaste är att nå fram med vad vi menar med vägpriser. Det finns fortfarande de som tror att vi tycker att resorna ska vara gratis. Argumentet att Gotlandstrafiken redan i dag får största delen av Rikstrafikens kaka är ett vanligt argument som är totalt ointressant i frågan om vägpriser.
2. Vi måste också skapa en opinion på Gotland. Många tycker att det är väl bra som det är, det kostar ju bara drygt 150 kronor enkel resa och det tycker många är fullt rimligt. Att en resa hit för alla som inte är folkbokförda på Gotland kostar över 3 000 kronor tänker man inte på. Det behövs ett starkare tryck från ett samlat Gotland helt enkelt.
3. Självklart ska frågan fortsätta att drivas politiskt och här har jag fullt förtroende för att det görs inom alla partier.
*
Rimligare priser för att ta sig till den del av Sverige som heter Gotland är a och o om vi vill uppnå målet att få fler att både flytta hit och komma hit på besök.
Visby innerstad har liknande problem även om det också är det helt motsatta.
Det finns inga problem att få folk att flytta dit, tvärtom. Trycket på bostäder är enormt.
Däremot är handel och krognäring oroad över minskad kommers i och med att kommun och länsstyrelse flyttar ut sin förvaltning till Nya Wisborg.
Lika oroad var man när Adelsgatan skulle stängas av för trafik.
Även då talades det om att innerstaden skulle dö.
På helagotland.se skriver signaturen "Henrik L" något mycket klokt. Nämligen om att de tider då folk har tid att ta sig in i stan för att handla, då är det stängt. Och har man barnvagn, rollator eller rullstol, då är Visby innerstad inte ens en valmöjlighet.
Vi behöver tänka nytt även när det gäller en levande innerstad.
Om vinden mojnar duger det inte att bara sitta still i båten. Då får man börja ro.
*
Det här är redan min andra lördagskrönika efter semestern.
På fredag fyller jag 44 år.
Hur gick det till?