Vi kan älska bilen och hata bensinen

Gotland2008-10-09 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu riktas frågande blickar mot EU. Ska EU trots finanskrisen orka fortsätta driva på för nya tuffa klimatkrav? Ett mål är att vägtrafiken i Europa år 2020 ska drivas med minst tio procent förnybar energi -- och att personbilstillverkarna ska ta ansvar för att pressa ner koldioxidutsläppen.
EU-parlamentets krav är att bilföretagen ska göra bilar som släpper ut max 120 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt 2012, varav en del av insatserna kan göras genom kompletterande åtgärder typ bättre däck och luftkonditionering med mera.
De beslut EU-parlamentet har tagit efter en hård höger-vänsterstrid är ett förhandlingsbud till medlemsländernas regeringar i ministerrådet.
Det lär inte bli helt lätt att få igenom. Volvo har problem, Tysklands ekonomi bromsas upp hårt och just svensk och tysk bilindustri är sämst i Europa vad gäller koldioxidutsläpp.

Hårda EU-krav på bilindustrin
Men EU:s politik innebär inte bara piska, utan även morötter. EU skapar tryck genom hårda krav på bilindustrin, men satsar också pengar på forskning och utveckling kring nya tekniker som vätgasdrivna bränsleceller med mera.
Idén är att EU ska driva på för att först Europa och sedan hela världen ska klara klimatkraven.
Men idén är också att göra Europa världsledande för att utveckla bilindustrin, de nya bränslena och en rad andra energi- och miljöteknikområden. Sverige har redan börjat komma igång. Östergötland håller på att bli ett centrum för ny miljövänlig energiteknik - inte minst nya bilbränslen - genom företag som Ageratech, Agroetanol, Svensk Biogas och så vidare. Ett besök i Jämtland och Norrbotten i veckan som gick, visar att det händer mycket i hela Sverige.
I Östersund producerar man nu lokalt biogas, ungefär som Tekniska Verken i Linköping. I Piteå satsar Chemrec tillsammans med jättelika pappersföretaget Smurfit Kappa på förgasning av svartlut till DME, förnämligt bilbränsle med stor potential på sikt.
I samma lilla Piteå planerar man för Europas största vindkraftpark - över 1 000 vindkraftsnurror i området Markbygden. Grön el för framtidens elbilar är en affärsidé.
Även om EU nu sätter tryck på bilindustrin behöver det inte vara negativt för jobb och tillväxt, tvärtom. Det är inte den som är sist ut ur fossilsamhället, inte de företag som längst klamrar sig fast vid produktion av tunga, fossilbränsleslukande stadsjeepar, som är vinnarna.

Bättre miljö och vinst
Ju snabbare vi kan ställa om till de bilar som är förenliga med framtidens miljö- och klimatkrav, desto bättre kommer det att gå även affärsmässigt. Redan nu syns en klar trend att konsumenterna söker mindre, bränslesnålare miljöbilar.
Den marknaden får inte svensk bildindustri ge upp, om den ska ge jobb och tillväxt även för kommande generationer.
Bilen behövs även i framtiden, det får man helt klart för sig efter en Norrlandsresa. Så klimatpolitik handlar inte om att hata bilen, utan om att hata de bilbränslen som förstör miljön - och att skapa jobb på att ta fram de nya!
Läs mer om