Vem driver sänkta båtpriser?

Vill kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (c) driva frågan om lägre båtpriser?

Vill kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (c) driva frågan om lägre båtpriser?

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2008-06-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Är frågan om vägpriser körd? Det verkar ju finnas ett genuint ointresse för att vilja driva vägpriser från kommunledningen och en genuin oförståelse av vikten av sänkta båtpriser i Gotlandstrafiken från riksdagen och regeringen. Oavsett politisk majoritet.
Den borgerliga regeringen, liksom tidigare socialdemokratiska regeringar har förhållit sig kallsinniga till alla gotländska krav på vägpriser i färjetrafiken. Nu senast sa infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) blankt nej till vägpriser de kommande åren.
Jag vet inte om det är regeringens och riksdagens ointresse för vägpriser, som också gör att den gotländska kommunledningen är så ointresserad av att på allvar driva vägpriser. Nu senast skrev kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (c) uppmuntrande om att gruppen av företagare, som driver vägpriser, var igång. Men hon gav inga tecken på att hon skulle ställa sig i täten, för att mot regering och riksdag driva de sänkta priserna i färjetrafiken.
Kommer hon ens att under Almedalsveckans dagliga samtal med partiledarna ta upp frågan om vägpriser? Eller gäller det kanske nu att prata om hotet mot Gotland, som de höjda båtpriserna innebär nästa år. Då det höjda oljepriset slår igenom på båtbiljetterna.
När jag läser den nyligen antagna Vision 2025, så framgår där klart, att Gotland fäster stor vikt vid trafiken till och från ön. Konstigt vore det väl annars. Där står det " Konkurrenskraftiga och låga "vägpriser" för gotlänningar, besökare och godstransporter krävs." Jag tolkar det som att öns politiker har prioriterat betydelsen av låga priser i färjetrafiken högt. Men uppenbarligen ställer inte kommunstyrelsens ordförande upp på detta, eftersom hon är så passiv i att driva prisfrågan mot regeringen och hennes partikamrater i näringsdepartementet.
För gotlänningar gör gotlandsrabatten att färjepriserna är låga. Men för besökare från fastlandet är de avsevärt högre. Hela besöksnäringen och resten av öns näringsliv har anpassat sig till höga båtpriser för fastlänningar. Lågprisvarianterna försvinner och campingar, hotell och allt annat anpassas för en besökarskara, som har stora plånböcker.
Är det kanske fel att slösa krut på att få vägpriser på båtarna? Är det kanske viktigare att bekämpa prishöjningarna nästa år och att vi inte om några år tvingas på ett enhamnsalternativ med en hamn på fastlandet?
Läs mer om