Värna integriteten på Internet

Gotland2009-05-12 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den sista veckan i EU-parlamentet för denna mandatperiod blev ett stort slag om EU:s lagstiftningspaket på telekomområdet.
Grundidén är att fullborda EU:s inre marknad för telekomtjänster, skärpa konkurrensen och stärka konsumenternas rättigheter.
Det vore också bra för den ekonomiska tillväxten i EU. Det bygger vidare på de insatser vi har gjort redan förut genom att till exempel sätta tak för mobiltaxor, när man ringer och SMS-ar över gränserna.

Domstolsbeslut för avstängning
Svenska kommunikationsministern Åsa Torstensson (c) ansåg att detta var allt paketet skulle handla om.
Men vi hävdade med emfas, och fick parlamentets majoritet med oss, att med en gemensam telekommarknad måste vi också ha en gemensam inställning till Internets grundläggande karaktär av demokratisk infrastruktur, och hur vi reglerar integritetsskyddet för nätanvändarna.
I grunden stödde vi paketet, men särskilt på en punkt var det för svagt - när det gäller integritet och rättssäkerhet. Därför var det en stor seger att vi fick majoritet för det förslag, som innebär att det krävs domstolsbeslut på förhand innan man kan stängas av från Internet.
Därmed föll dock kompromissen mellan rådet och parlamentet, som måste tas eller förkastas i sin helhet. Telekompaketet går nu till förlikningsförhandling, där både parlamentet och rådet har vetorätt.
Förlikningen lär nu komma att hanteras av det svenska ordförandeskapet. Därmed blir det väldigt viktigt att vi sätter tryck på den svenska regeringen, att ge upp motståndet mot detta skärpta integritetsskydd om man vill komma någon vart i förlikningen.
Nu kan den borgerliga regeringen inte gömma sig längre - det är upp till bevis i förlikningen!

Rättssäkerhet och integritet
Samtidigt är problemet större än reglerna i telekompaketet. Vi har fått så många regler på olika områden om säkerhet och terroristskydd, datalagring, upphovsrätt, piratkopiering, varumärkesintrång, fildelning, brottslighet på nätet med mera, som berör grundläggande rättssäkerhets- och integritetsfrågor, att det är nödvändigt att ta ett samlat grepp, både i Sverige och i EU.
Ett exempel är det ursprungliga Ipred-direktivet i EU, som jag stödde. Det tog då sikte på piratkopiering av mediciner, märkeskläder och CD-skivor, men styr nu frågan om upphovsrätt och fildelning.
Vi har haft en uppslitande debatt om FRA:s övervakning och Ipred, där den borgerliga majoriteten har genomdrivit en mer långtgående lagstiftning än andra i EU, med större konsekvenser för integriteten. Internationellt pågår nu förhandlingarna om ACTA-avtalet mot piratkopiering, med stor brist på demokratisk insyn.

Integritetsombudsman
Detta håller inte längre. Nu måste vi analysera den samlade effekten av alla regler, både i Sverige och EU. Därför föreslår vi nu en bred genomlysning, bland annat tillsättande av en Integritetsombudsman i Sverige och en granskning av hur det svenska regelverket förhåller sig till EU:s.
Vi socialdemokrater vill också att Sverige tar initiativ till en bred översyn av EU:s regler och en samlad Integritetsombudsman i EU.
Läs mer om