Var sitter proppen?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Tillika den på campingen i Fide, om den överhuvudtaget blir av.
Båda entreprenörerna till de aktuella satsningarna vittnar om långdragen byråkrati som orsaken till de uteblivna satsningarna.
Ingen av dem har några förväntningar på gräddfiler men man hade inte heller väntat sig så långa handläggningstider att projekten skulle riskera att utebli.
I den privata bekantskapskretsen finns flera exempel på personer som efter månader inte ens får svar från byggnadsnämnden och stadsarkitektkontoret på sina inlagor och ansökningar.
Sett från utsidan kan detta tolkas som en oacceptabel tröghet och ovilja att ge bästa möjliga service.
Är det rimligt att behöva vänta mer än ett halvår på besked om bygglov?
Personligen har jag en stor och orubbad tro att alla människor gör sitt bästa.
Jag vill tro att förklaringen är en annan än ineffektivitet och ovilja.
Men vad än orsakerna är så är inte huvudsaken att hitta syndabockar utan en lösning.
Om de långa handläggningstiderna är en konsekvens av bästa möjliga organisation och effektivitet enligt kommunens princip "Raka spåret", ja då behövs det en ordentligt genomgång av vilka förväntningar som medborgarna kan vänta sig av denna princip.
Att kräva snabba handläggningstider är inte samma sak som att begära att få igenom alla sina krav.
Jag är fullt medveten om att på stadsarkitektkontoret ligger mängder av ärenden som ska behandlas, inte minst många och resurskrävande planprocesser. Planarbeten har en inbyggd tröghet för den demokratiska processens skull och så måste det få vara.
Men i den demokratiska processen ingår också rimliga handläggningstider och största möjliga service för medborgare och företag som vill utveckla Gotland.
Frågan som bör besvaras av ansvarigt kommunalråd, Lars Thomsson (c), måste därför bli: var sitter proppen?